Co jsme se dozvěděli o Bridge Commanderovi nového?

Původní článek z 10.9.2000:
Příběh hry se odehrává po skončení seriálu Deep Space Nine. K našemu vlastnímu příběhu hry pak ještě dodám, že sluneční katastrofa, která způsobila smrt kapitána vaší lodi, rovněž zničila několik kolonií na blízkých planetách. Je to sice jenom detail, ale podle mě vyhrocuje celou situaci, protože další oběti na životech jsou nepřípustné.

Každá z osmi epizod, na které je hra rozdělena, se skládá ze čtyř až deseti misí. Podle jiného zdroje však epizody obsahují sedm až osm misí. Můžete si vybrat jakoukoliv z nich nebo nějakou misi i přeskočit. Musíte ale počítat s tím, že se s ní můžete potkat později. Epizody by navíc podle tohoto zdroje měly tvořit sezóny. Podle mého názoru tedy vlastně nevím, co si mám myslet.

Bridge Commander by měl být prý prvním vesmírným simulátorem, který nejenže nebude joystick vyžadovat, on ho dokonce nebude ani podporovat. Celá hra se bude ovládat pouze klávesami a myší, což by mělo být velmi rychlé, alespoň to tak vypadalo, když hru předváděl Larry Holland. Otázkou zůstává na jakém stroji.

Hráč by měl mít možnost vybrat si ze tří obtížností. Při té nejnižší hráč používá už dříve popsaný systém menu, kdy se podíváte na někoho na můstku a objeví se vám menu s možnými příkazy. Oslovený důstojník pak provede vše potřebné sám. Na druhý stupeň obtížnosti si už sáhneme na panely a například budeme moci zadávat sami kurz a na tu nejvyšší obtížnost už děláte všechno sami (pak ale nevím, co bude dělat posádka můstku).

Co se grafiky týče, tak lodě obsahují přibližně 2 000 polygonů a efekty, kdy prostřelíte trup nepřátelské lodi, údajně stojí za to.

O multiplayeru je známo zatím jen to, že budete moci kooperovat, dobývat vlajku a deathmatchovat všichni proti všem. Ve hře pro více hráčů bude k dispozici pouze externí taktický mód. To proto, aby chlapci v Totally Games nemuseli vytvářet můstky a posádky všech lodí, které se ve hře objeví. Z čehož už vyplývá, že v multiplayeru budete moci ovládat jakoukoliv loď v inventáři.

Podle Hollanda by posádku vaší lodi měli tvořit mezi jinými první důstojník ze Skandinávie, vědecký důstojník z Brazílie, samoanský taktický důstojník a bolianský hlavní inženýr.

Hra se momentálně nachází v pre-alfa stádiu, což znamená, že se všechno ještě může změnit. Podle některých zdrojů se zdá, že by se vydání hry mohlo trochu opozdit a hra by se tak mohla objevit až někdy v polovině příštího roku.

Na závěr dodáme, že říjnové vydání americké verze PC Gameru má na obálce Bridge Commandera a uvnitř čísla čtyřstránkové preview s exkluzivními screenshoty. Neodebíráte tento časopis náhodou někdo? Pokud ano, ozvěte se, prosím.

Aktualizace z 18.10.2000:
Co se grafiky týče, vylepšoval tým několik posledních měsíců tzv. damage modeling. To jest to, jak se bude loď chovat, když dostane zásah torpédem nebo bude jinak poškozena. Jak se bude deformovat trup, kdy se v trupu objeví díra a jak bude velká. Jaký vliv bude mít soustředěná phaserová palba na warp gondolu atd. K tomu si připočítejte spousty hodin strávených nad vymýšlením a vytvářením nových grafických efektů. Kdepak, na čem se tahle hra bude hýbat, vám nepovím, protože mně to také ještě neřekli.

Webmaster Totally Games slibuje, že od teď budou oficiální stránky aktualizovány každý týden, což můžeme jenom uvítat. Týdenní aktualizace s sebou přináší rovněž velmi oblíbený prvek, kterým je Screenshot of the Week (aneb screenshot týdne). S prvním z nich se můžete seznámit již nyní.

Přibližně na stránce formátu A4 rozebírají Totally Games problém s taktickou stanicí, na který narazili při testování hry. Jak jistě všichni dobře víte ze seriálu Nová generace, nachází se Worfova taktická konzole za Picardovými zády. Ten pak Worfovi vydává rozkazy přes rameno. Jemu se to dělá snadno. Ovšem v Bridge Commanderovi se musíte na důstojníka u taktické konzole Felixe Savaliho podívat, abyste mu mohli dát rozkaz. A v tom je ten problém. Když se totiž otočíte dozadu na Savaliho, ztratíte přehled o tom, co se děje na hlavní obrazovce, což je věc značně nemilá. Totally Games se proto vyzbrojili technickým manuálem k seriálu Nová generace a zjistili, že je možné jak upravovat rozložení tlačítek na LCARS panelech, tak i měnit funkce jednotlivých konzol. Což, jak jsem pochopil z jejich ne příliš jasného vyjádření, v praxi znamená, že taktická konzole by se měla přesunout na "Datovo" místo a ostatní konzole by měly dostát také drobných, blíže nespecifikovaných, úprav. Necháme se překvapit. Možná že teď vás napadlo, že byste si klidně mohli takto nadefinovat jednotlivé konzole podle vaší potřeby nebo nálady. Bohužel by to znamenalo vytvořit nekonečně mnoho animací a filmových scén, které by musely být připraveny na vaše rozmary a to není v silách Totally Games. Proto máte smůlu a jediný, kdo tu může měnit rozložení konzol, jsou Totally Games samotní. Paramount i kancelář Star Treku na změny kývli, takže jim nestojí nic v cestě a já jsem moc zvědavý, jak tohle dopadne.

Rovněž došlo ke změnám v profilu týmu Totally Games. Hned na začátku najdete novou fotku týmu. Tentokráte tam jsou zachyceni všichni, kteří se na výrobě Bridge Commandera podílí (no, nebo alespoň ti hlavní). Do týmu přišlo nedávno několik nových lidí, jejichž stručné profily najdete zařazené v kategoriích, do kterých patří.

A pro všechny opakuji, že pokud se chcete Totally Games nebo Activisionu na něco zeptat, můžete buď poslat mail přímo jim nebo poslat své otázky mně a já se zeptám za vás za všechny. To má několik výhod. Za prvé se otázek sejde víc, což vydá na nové interview, a za druhé se zvýší šance, že vám odpoví, protože mailů se na Totally Games valí určitě mnoho, ale já mám možnost používat e-mail určený pro fan stránky, kde provoz není zdaleka tak hustý. Problém je pouze v tom, že ani mě nějak moc nenapadá, na co se zeptat. V takto rané fázi nemáme totiž možnost zareagovat třeba na hratelné demo nebo filmeček. A necelé čtyři desítky screenshotů nám tuto situaci příliš neusnadní. Do ruky se mi dnes dostala první část interview Totally Games s fan stránkou The Bridge, které bylo poskládáno právě z otázek čtenářů. Snad kromě jedné nebo dvou otázek jsem v něm nenašel nic nového. Prostě se stále dokola opakují otázky typu: v čem budeme létat, jestli nám mohou říct něco o nové rase a jestli bude multiplayer. Takže nic moc. Ale jakmile se objeví kompletní rozhovor, najdete jeho překlad i na těchto stránkách.

Aktualizace z 23.10.2000:
Zprávou číslo jedna dnešního dne je, že oficiální české fan stránky Bridge Commandera se právě dnes v dopoledních hodinách přesunuly do svého nového domova, a to na adresu http://bcomm.startrekgames.cz (což už jste pravděpodobně zjistili). Pro vás, čtenáře, se nic nemění. Provedení zůstává stejné a stále platí, že zde najdete ty nejčerstvější informace o tomto připravovaném hvězdném simulátoru.

Druhá část dnešních novinek se už věnuje hře samotné. Celý tým Totally Games pracoval několik posledních dní neúnavně na nových věcech, jako jsou efekty při červeném poplachu, warpovací sekvence, zlepšoval animaci postav, vypilovával modely můstků, filmové sekvence a různé módy mapy. Přidány byly zaměřovací terče, připravovaly se dialogy pro nahrávání a zkoušela se stabilita hry. A navíc, jak prozradil nejmenovaný člen Totally Games: "Budeme mít úvodní filmovou scénu ve vysokém rozlišení, kterou vytváří Richard Green, který pracoval na několika titulech pro LucasArts včetně Full Throttle a Rebel Assault II, jakož i na videích pro Rebellion a úvodní scény pro X-Wing Alliance. Zbytek videa bude pravděpodobně ve hře." Takže se můžeme všichni těšit a doufat, že úvodní video bude stejně jako v případě hry Star Trek: Armada uvolněno ke stažení předem, abychom se mohli pořádně namlsat.

A drobná kosmetická úprava na stránce screenshotů nakonec. Protože jich začíná pomalu ale jistě přibývat, rozhodl jsem se pro urychlení načítání rozdělovat stránky se screenshoty po dvaceti obrázcích. Výsledek si můžete prohlédnout hned.

Aktualizace z 4.11.2000:
Předevčírem se objevil již třetí Screenshot of the Week, který názorně ukazuje dovednosti enginu NetImmerse. Dokážete si představit, jak to bude vypadat, až tuto scénu uvidíme v pohybu? Skutečná nádhera.

Jak jistě víte, bývá standardem, že když vám někdo nabídne ke stažení video, uvede i místo, odkud se nechá (pokud to je možné) stáhnout pro uvedené video vhodný přehrávač. Také jste si zajisté všimli, že u videa o Bridge Commanderovi na E3 odkaz na přehrávač (v tomto případě Real Player) není. A proč? Inu zdá se, že se autoři Real Playeru rozhodli, že už ho nebudou poskytovat zadarmo, ale že si za něj nechají pěkně zaplatit. Na domovské stránce Real Playeru si totiž nyní můžete nejnovější verzi koupit! Myslel jsem, že když se spokojím s neregistrovanou verzí, bude mě obtěžovat pouze halda výstražných upozornění a dobrých rad týkajících se výhodné registrace, ale zdá se, že nikoliv. Ještě nedávno jste si z těchto stránek mohli stáhnout beta verzi, která funguje výborně, ovšem v současné době se již nenechá nainstalovat - údajně kvůli vypršení času. Možná že by se tento problém nechal obejít přesunutím hodin o nějaký ten pátek zpět, ale to je značně nepohodlné. A koupit si plnou verzi za 30 dolarů se asi nikomu z nás také nechce. Takže jediným východiskem z této situace, na které jsem přišel, je nainstalovat si Real Player G2, což je verze již trochu zastaralá, ale doufejme, že na toto video ještě stačit bude. Takže pokud někdo z vás Real Player nemá, může si ze sekce Downloads stáhnout verzi G2 a já se pro jistotu podívám a pozeptám na možnost získat novější verzi.

Tím jsem vyřešil restík z minula a nyní se již vrhněme na žhavé informace ze světa Bridge Commandera. Asi tou nejzajímavější informací je to, že před několika dny bylo na stránkách Totally Games spuštěno provizorní fórum o Bridge Commanderovi, na kterém můžete diskutovat s ostatními fandy, ať už normálními hráči nebo třeba i blázny, kteří připravují fan stránk, ale také můžete narazit na někoho z týmu Totally Games. V současné době tam ale najdete pouze Petera Leahyho, který čas od času zaskočí a odpoví na některé dotěrné dotazy. Se zbytkem týmu se seznámíme až poté, co všichni členové uzavřou jakousi dohodu o tom, co na fóru prozradit mohou a co ne. Pokud se tedy chcete těchto debat účastnit, máte nejvyšší čas naskočit do rozjetého vlaku, protože fórum obsahuje v době psaní tohoto článku něco kolem 200 příspěvků, a jestli nechcete ztratit nit… Jak jsem již zmínil, je toto fórum zatím provizoriem - někdy na podzim bude spuštěna oficiální verze, která ale bude obsahovat všechny staré příspěvky, takže ani ti, kteří přijdou později, o nic nepřijdou (pokud se ovšem v záplavě příspěvků, která se nechá očekávat, neutopí. Pokud ale nemáte čas procházet denodenně fórum nebo nejste natolik zdatní v angličtině, nemějte strach. Rozhodl jsem se, že součástí updatu, který bude obsahovat Screenshot of the Week, bude i přehled nejdůležitějších informací, které se na fóru za uplynulý týden objeví. V obraze tak můžete být všichni. Začneme rovnou hned teď:

Fandům se libí, že posádka není složená pouze z lidí, ale najdete v ní i Bajoranku a Boliana. Fanda Guibs, který o sobě prohlašuje, že je nejoblíbenějším Bolianem na Zemi, se dokonce Totally Games snažil vnutit svoje jméno pro postavu ve hře. Ale ani petice, kterou předložil, mu nepomohla, protože Totally Games se již rozhodli a bolianský šéfinženýr se tak i nadále bude jmenovat Brex.

Peter Leahy vysvětloval některé dotazy týkající se časové linie hry. Když říká, že se Bridge Commander odehrává v časové linii Nové generace, má tím na mysli to, že hra těží z licence na sérii Nová generace. Což znamená, že i když se příběhy na Deep Space Nine odehrávají přibližně ve stejné časové rovině, nenajdete ve hře pravděpodobně z tohoto seriálu nic. Zkrátka, Activision nevlastní licenci na sérii Deep Space Nine, a proto Totally Games věci z této série používat nemohou. Nejdůležitější informací ale asi je, že hra se odehrává po filmu Star Trek: Vzpoura i po válce s Dominionem.

Z malinké anketky vyplynulo, že většina hráčů bude asi mezi oběma herními módy (taktickým a můstkovým) přepínat dne potřeby, i když je i hodně takových, kteří chtějí poprvé hru přejít pouze z pohledu z můstku, aby se prý cítili reálněji. Všichni se ale shodli na tom, že jisti si budou až poté, co si zahrají demo a oba módy si vyzkouší.

Guibs, který hýří novými nápady, navrhl, aby byla vytvořena on-line verze Bridge Commandera, ve které by se pohybovaly tisícovky různých lodí s různými posádkami, které by žily svůj vlastní život a střetávaly se v dobrém i ve zlém. Myslím, že při grafických orgiích, které Bridge Commander nabízí, a propustnosti internetového připojení by to asi dost škubalo, což nakonec uznal i sám Guibs. K této otázce ještě dodám, že to vypadá, že většina hráčů se těší spíše na hru pro jednoho hráče než na přeci jen už klasický multiplayer, ve kterém se všichni řežou.

The Real Steve se zajímal, jestli přesedlání z lodi třídy Galaxy na loď třídy Sovereign nějak ovlivní typ misí. Už z toho důvodu, že Sovereign je lodí více určenou k válčení než Galaxy. Peter Leahy však odpověděl, že změna lodi nutně neznamená změnu v průběhu misí. Pokud se tempo misí bude měnit, bude to spíše výsledkem toho, jak bude příběh gradovat.

Cyphre se ptal, jestli budou různé části jako třeba warp gondole apod. ve tmě svítit. Dokonce si dal trochu práce s prvním Screenshot of the Week, který změnil tak, jak by si představoval, aby to ve hře vypadalo. Pod tímto odstavcem můžete posoudit sami - nevypadá to vůbec špatně. Peter Leahy k tomu dodal, že po poradě s hlavním grafikem a hlavním programátorem zjistil, že tento zářicí efekt je docela těžké udělat, ale jedním dechem dodal, že na několika možných variacích pracují. I když kvůli tomu, že světlo vyzařuje ze samotného modelu, je to spíše práce pro programátora než grafika. Hlavní programátor prý pracuje na tunách efektů a dalších vychytávek a je do toho tak zažraný, že si všichni myslí, že ať udělá cokoliv, bude to bomba.



Co se interakce jednotlivých postav na můstku týče, tak ty budou reagovat jak podle toho, jak se bude vyvíjet scénář, tak se budou bavit i o normálních věcech mezi sebou. Totally Games se snaží hru vytvořit tak, abychom měli pocit, že naše posádka je snad skutečně živá.

Opět Guibse zajímalo, jestli se některé části příběhu nebudou odehrávat třeba v konferenční místnosti nebo v jídelně. Peter ale odpověděl, že jediné místo na lodi, které bude vymodelováno ve 3D, bude můstek a že můstky budou vymodelovány pouze dva - jeden pro Galaxy a druhý pro Sovereign. Náklady, které by bylo zapotřebí vynaložit na vymodelování jiných místností, by prý vysoce přesáhly hranice tohoto projektu.

The Real Steva rovněž zajímalo, jestli bude mít Sovereign také tu skvělou holoobrazovku, jaká byla ve filmu Vzpoura, kde se hlavní obrazovka objevovala, když bylo zapotřebí. I když jsem několikrát Vzpouru viděl, tak si na to nevzpomínám, ale souhlasím, že by to bylo skvělé. Ovšem Peter to vyřešil za nás tím, že řekl, že pokud on ví, bude tam obrazovka napevno.

Jeden z posledních dotazů se týká toho, jestli bude hra modifikovatelná námi hráči. Protože ale ani samotní Totally Games žádný vnitřní editor misí nepoužívají, je vysoce pravděpodobné, že ten, kdo bude chtít Bridge Commandera modifikovat, se bude muset naučit skriptovací jazyk Python.

A poslední otázka se tento týden týká veřejného betatestování hry. Totally Games se ještě nerozhodli, jestli hru otevřou pro veřejné testování, ale v každém případě shánějí jednoho člověka, kterého by minimálně na šest měsíců zaměstnali jako testera. Pokud tedy je někdo z vás občanem Spojených států, má alespoň roční zkušenost s testováním her a je ochoten přestěhovat se do sanfranciské zátoky, má možnost podílet se na konečné podobě hry. Nedělali byste to zadarmo - Totally Games nabízejí za hodinu testování 12 - 15 amerických dolarů, což rozhodně není málo.

P.S.: Kdybyste se někdy po fóru o Bridge Commanderovi pohybovali, tak názory, u kterých je napsáno Kovi, jsou moje.

Aktualizace z 11.11.2000:
S koncem pracovního týdne se objevil již čtvrtý Screenshot of the Week. Tentokrát zachycuje loď třídy Sovereign před nádhernou mlhovinou.

Jak jsem slíbil minule, přináším vám informace z druhého týdne fungování neoficiálního fóra o Bridge Commmanderovi. Přeji příjemné počteníčko:

STC se zajímal, jestli se v Bridge Commanderovi objeví jeho oblíbená třída Excelsior. Peter odpověděl, že zatím se se zařazením třídy Excelsior nepočítá, ale zato se objeví cardassijské lodě třídy Keldon. Vzápětí ale dodal, že skladba misí není stále ještě dokončena a že je docela možné, že se nějaká třída lodí přidá. Definitivně se to dozvíme někdy v závěru tohoto roku.

Pokud ani vy nevíte, kdy se ve filmu Star Trek: Vzpoura objevila holoobrazovka, tak vězte, že The Real Steve se spletl, protože tento druh obrazovky byl v Prvním kontaktu. Sice si ani tentokrát nevzpomínám, ale snad se dvakrát nemýlil. Peter dodal, že tým bude modely obou můstků vylepšovat do poslední chvilky, ale že něco jako holoobrazovka na můstku U.S.S. Sovereign by narušilo celou hru, kterou sledujete vlastníma očima. Otázkou totiž je, co byste potom vlastně viděli, kdyby se holoobrazovka objevovala jenom, když by šlo do tuhého. Můžete sice navrhnout, že byste mohli přepínat do taktického módu, ale to je zaprvé nepohodlné a za druhé do taktického módu na nejnižší úroveň obtížnosti pravděpodobně ani nepůjde přepnout. Tolik k této kauze.

The Real Steve měl dále dotaz ohledně toho, jak se chová obraz v taktickém módu. Jde o to, jestli v tomto módu máte kontrolu nad ovládáním pohledů, nebo zda počítač sám vybírá ten nejlepší pohled na loď, se kterou bojujete. Podle Petera to je tak, že se obraz automaticky posune, aby loď, kterou jste zaměřili, byla uprostřed obrazovky.

Peter také čelil několika dotěrným dotazům ohledně toho, jestli budou moci hráči přidávat nové lodě do hry. Odpověď vzal Peter do detailu, takže vězte, že virtuální podoby lodí jsou uloženy ve formátu .NIF, který je generován Net-Immerse pluginem pro 3D Studio Max. Modely lodí mají ale od Totally Games do vínku přidáno množství dalších informací jako například jakési světelné mapy (pod čímž si já osobně představuji něco jako již dříve zmíněný Cyphrerův svítící efekt). Modely mají od 2.000 do 5.000 polygonů.

S tím úzce souvisí otázka týkající se požadované konfigurace, která mě osobně také velmi zajímá. Podle Petera však ještě nebyla žádná taková konfigurace stanovena, protože tým stále přidává hlavní herní komponenty a bude ještě muset zapracovat na optimalizaci. V každém případě si však máme připravit něco jako Pentium II s nadupanou TNT apod. 3D grafickou kartou. Alespoň na takovýchto konfiguracích se hra vyvíjí.

The Real Steva dále zajímalo, jestli panely na můstku budou rovněž animovány, jako tomu je ve Voyager: Elite Force. Peter odvětil, že panely jsou skutečně animovány, a že když je loď v potížích a otřásá se, tak obraz na panelech dokonce vypadává a znovu naskakuje. Prostě jako ve skutečnosti.

Captain Krunch se zajímal o možnost ovládat hru hlasem pomocí Game Commanderu, který je vázán na ovládání hry pomocí klávesnice. To by rozhodně nebylo k zahození a Peter nás potěšil tím, že tým právě testuje poslední verzi Game Commanderu a že se o něčem takovém skutečně uvažuje.

Další zajímavou otázku vznesl Dutch. A sice šlo o problém s cestováním na velké vzdálenosti. Na tuto otázku odpověděl David Litwin, vedoucí projektu Bridge Commander, který se konečně přidal k diskuzím. Problém warpu byl prý jednou z prvních věcí, kterou bylo třeba vyřešit. Nakonec se tým rozhodl, že warp nebude ve hře hrát velkou roli. Už z toho důvodu, že když dostanete vybrat mezi tím letět warp 9 nebo warp 1, co si vyberete? Asi budu mluvit za všechny, když odpovím, že warp 9. Takže z warp rychlosti zbylo nakonec pouze to, že zadáte kurz a zavelíte vpřed (Engage!). Mise samotná (!) si pak sama určí, jak dlouho vás ve warpu ponechá podle toho, jak se právě vyvíjí příběh, což zní velice zajímavě. K tomu ještě přidám informaci o impulzní rychlosti. Tu můžete přímo ovlivňovat u taktické konzole. (Což pokládá otázku, jak se bude rychlost ovládat, jestliže na nejnižší obtížnost nebudete mít přístup k taktické konzoli.)

Dutch se dále zajímal o to, jak velký bude vesmír v Bridge Commanderovi. David k tomu uvedl, že vesmír té které epizody se bude odvíjet v relativně neprozkoumané oblasti vesmíru poblíž hranic Federace. Zcela určitě se nebudete v rámci mise pohybovat v různých kvadrantech.

Další Dutchův dotaz se týkal interakce s loděmi a hvězdnými základnami. Podle Davida se ve hře setkáte s dalšími loděmi Federace i s různými základnami, ale kvůli tomu, že jste čerstvě jmenovaným kapitánem, nebudete mít možnost velet flotile lodí (kdyby ano, tak by se prý hra musela přejmenovat na "Fleet Commander"). Co se základen týče, tak v nich si budete moci doplňovat stav torpéd a provádět opravy.

Peter Leahy opětovně diskutoval o obtížnosti. Vězte tedy, že v současné době jsou k dispozici tři úrovně, přičemž při té nejnižší pravděpodobně nebude nutné postavit se k taktické konzoli.

S Benjaminem Siskem a Peterem Leahym právě teď usilovně řeším problém přechodu z lodi třídy Galaxy na loď třídy Sovereign. Benjaminovi se totiž přesedat nechce, a tak ho zajímá, jestli je tu možnost odmítnout Sovereign. Peter ho ale zklamal, protože tento přechod je důležitý pro další posun příběhu. Z toho ale vyvstává otázka, jaké nepřátele budete potkávat s Galaxy a jaké se Sovereign. Je pochopitelné, že proti Galaxy nemůžete postavit toho samého protivníka, kterého postavíte do cesty Sovereign. To byste skončili hru dříve, než byste začali. To samé platí i na druhou stranu. Zaútočit na Sovereign lodí, kterou Galaxy bez problému vyřadí, je hloupost, takže tyto slabší lodě budou muset buďto ze hry později zmizet, nebo se budou muset shlukovat do větších skupin. Uvidím, co Peter odpoví.

Na fóru se momentálně nejvíce diskutuje o dvou tématech. Jedním z nich je tzv. saucer separation, neboli možnost oddělit bitevní sekci Galaxy od sekce velitelské. Což o to, fandům by se to líbilo, ale otázek se při tomto tématu vynoří více než odpovědí. Kdo velí druhé části lodi? Kteří členové posádky půjdou do druhé části? Na kterém můstku jste vlastně vy? Co se stane, když bude jedna část zničena? Jak ovlivní hru to, že se budeme moci v kterémkoliv okamžiku oddělit? Tohle všechno klade přehnané nároky na programátory a následně i na testery, kteří by museli všechny problémy řešit s lodí spojenou i rozdělenou. Další neméně významnou stránkou je fakt, že vymodelovat bitevní můstek by bylo příliš drahé. Museli by se navíc vytvořit speciální animace pro nový můstek. Tým má spoustu skvělých nápadů, je ovšem limitován časem a financemi. (Také už vám všechny ty problémy s penězi lezou krkem? Je na čase s tím něco podniknout. Podle mě nás tyhle papírky a kusy železa brzdily v rozvoji už dost dlouho!) Fandovi jménem Fran101 se to ale nelíbí a tvrdí, že kvůli možnosti rozdělit loď bychom měli být ochotni si počkat, a dost drsně napsal, že když si odmyslíme explodující konzole a světelné efekty při červeném stupni poplachu, nedostaneme nic jiného než Starfleet Academy s postavami z Nové generace, lepší lodí a lepší grafikou, čímž fórum docela okořenil, protože se většina přispívajících zatím zmohla pouze na: "Tahle hra bude skvělá!" a "Děláte skvělou práci!". Na to Peter reagoval tím, že musíme pochopit, že by to stálo moc peněz (už zase!) a že vývoj hry není žádná sranda. Tým Bridge Commandera má spoustu lidí, kteří v herním průmyslu pracují více než dvacet let a prodali už miliony kopií svých her, a že vždycky tu bude něco, co hráči budou chtít přidat, ale ono to prostě nepůjde, a že doufá, že se na to podíváme zeširoka, abychom viděli to, co ve hře nakonec bude, a ne to, co tam nebude. Napsal to tak, že se Fran101 nakonec všem omluvil, ale podle mě je (ostatně jako ve většině případů) pravda na obou stranách barikády. Guibs ještě navrhl způsob, že by rozdělení mohlo být automatickou součástí jedné z misí, ve které by do druhé části odešel první důstojník a obě části by se pak pustily společně do převahy nepřátel. Otázkou, kterou jsem okamžitě Guibsovi položil, zůstává, co by se stalo, kdyby byla část s prvním důstojníkem při bitvě zničena. Tým by musel vytvořit nového prvního důstojníka, zajistit jeho kompletní namluvení, ale přitom samozřejmě vytvořit všechny tyto scény i pro stávajícího prvního důstojníka pro případ, že by v bitvě nezahynul. Myslím, že to za tu námahu nestojí. Také ještě padl další návrh, že by se mohlo stát něco jako na konci filmu Generace, kdy se Enterprise-D musela rozdělit, protože hrozilo protržení warp jádra. Tady ale vyvstává otázka, zda by Velení Hvězdné flotily bylo ochotno vám svěřit další loď. Jistě - Picard dostal novou Enterprise, ale vy nejste Picard.

No a druhým živě probíraným tématem je opět otázka multiplayeru. Na toto ožehavé téma konečně zareagovali i lidé z Totally Games a to tak že pořádně. David vysvětlil, že na začátku byly ve hře dvě možnosti - buď masivní multiplayer, jaký navrhoval Guibs, ale tato verze narazila na nedostatek času. Dalším problémem by bylo, jak by se lidé dohodli na svých funkcích na lodi. Asi by i každý z vás chtěl být buď kapitánem nebo důstojníkem stojícím u taktické konzole. Hrát v multiplayeru vědeckého důstojníka by byla zcela jistě zábava. Peter pak zmínil problém týkající se velikosti testovacího týmu, který by na takovéto verzi multiplayeru musel pracovat. Dokonce pro zajímavost uvedl i přesná čísla. Jádro testovacího týmu má prý obvykle tak čtyři až šest členů. Tento počet se mění podle toho, v jakém stavu se hra nachází, a co se testuje. V případě, že přidáte podporu pro masivní hru více hráčů, je třeba pozvat na výpomoc další čtyři až patnách testerů. Když k tomu připočteme ještě spoustu různých podob multiplayeru (deathmatch, kooperace a další), dostáváme se do neúnosných čísel, co se času i peněz týče. Obecně řečeno si podle Petera může většina společností dovolit pouze tu verzi multiplayeru, která je v ideálním případě postavena na existujícím enginu, který byl již řádně testován, o což se v případě Bridge Commandera zcela evidentně nejedná. Kvůli zvětšující se propustnosti sítí se bude poptávka po hrách pro více hráčů zvětšovat, což bude stát spoustu peněz navíc. Když se k tomu připočtou ještě klesající ceny her, dostáváme se do obtížného stavu. Situace, ač ještě stále nedořešená, se má momentálně tak, že hra pro více hráčů bude v Bridge Commanderovi probíhat pouze v taktickém módu (aby se nemusely vytvářet modely můstků všech lodí ve hře). Z čehož vyplývá, že budete moci velet kterémukoliv plavidlu, které se ve hře objeví. Tím že každou loď bude ovládat jen jeden člověk, se zároveň odstraní i problém s obsazováním jednotlivých postů na můstku, který jsem zmínil výše. Díky tomu, že nebude obtížné modifikovat jak single, tak multiplayer Bridge Commandera, těší se všichni v Totally Games na to, co předvedou sami hráči.

A protože mám dneska svátek, nestyďte se a posílejte gratulace.

Aktualizace z 17.11.2000:
Další týden uplynul jako voda a světlo světa spatřil již pátý Screenshot of the Week. Tento nám nabízí výhled v taktickém módu na přibližující se klingonskou loď třídy Vor'cha.

Teď už ale rychle ke žhavým informacím z Bridge Commander fóra:

David Litwin a The Real Steve ještě řešili otázku cestování warpem. David vysvětlil, že jakým warpem poletíte, bude záležet na Kisce (vašem kormidelníkovi). Ta vám buď oznámí, jakou rychlostí letí, nebo také ne. The Real Steva zajímalo, co budeme dělat, když loď poletí warpem, nebo jestli se to vyřeší pouze filmovou scénou, jak vstupujeme a opět vystupujeme z warpu. Podle Davida toto ale ještě nebylo rozhodnuto.

Hodně lidí také brojilo v nejrůznějších příspěvcích za to, aby se ve hře objevil buď Defiant osobně nebo alespoň loď této třídy. Kvůli již několikrát vysvětlované licenční otázce to možné ale nebude. Fandové na to zareagovali tím, že přece na jednom screenshotu byla k vidění stanice Deep Space Nine. Tento tah ale nevyšel, protože podle Davida to byla "obyčejná" cardassijská stanice.

The Big S položil velmi zajímavou otázku, zda lidé, kteří přispívají na fóru, mají možnost ovlivnit podobu Bridge Commandera. Odpověď je jednoduchá: NE! Podle Davida není Bridge Commander v pozici, která by umožňovala měnit návrhy podle názorů fandů. To ještě netušil, co přijde. The Real Steve se totiž nevinně zeptal, jestli si budeme moci sednout do křesla, nebo jestli budeme pořád stát. DaMasta nadhodil, že podle screenshotu, na kterém se otáčíme na šéfinženýra Brexe, si myslí, že si budeme moci sednout. 555TORP se ještě strachoval, aby ho sedačka nestudila, a zajímal se, jestli uslyší kůži, když si bude do křesla sedat. Pak přišel šok: Peter totiž odpověděl, že v křesle budeme sedět napevno, dokud nenastane předem definovaná událost, při které se automaticky přemístíme na jinou část můstku. Tato odpověď vyvolala obrovskou vlnu zklamání. Během jediného dne reagovali téměř všichni členové fóra a podivovali se nad tím, že po můstku nebudem moci chodit. Objevovaly se negativní emoce, zklamání a Totally Games byli vyzváni, aby tuto otázku pečlivě zvážili. Skutečně si myslím, že by bylo velkou škodou, kdyby se nedalo po můstku chodit, a stejně tak jsou se mnou zajedno i ostatní členové fóra. No, jsem velmi zvědav, jak tohle dopadne.

Pappy se ptal, jestli bude hra obsahovat ve hře pro jednoho hráče možnost rychlé bitvy. 555TORP ho ujistil, že rychlá bitva v Bridge Commanderovi skutečně bude. Peter Leahy potom ještě doplnil, že hra bude obsahovat možnost "Quick Battle" - rychlé bitvy a "Skirmish" - šarvátky, ale obojí nebude tak detailní jako v X-Wing Alliance. V současné době prý ale plánují mód, ve kterém byste si to mohli rozdat v souboji na život a na smrt s jedinou lodí řízenou počítačem. Což by mohlo být pěkné maso.

555Torpovi se zdá hra trochu moc jasná, a tak se zajímal, jestli to půjde změnit. Peter odvětil, že screenshoty, které jsme zatím měli možnost vidět, nejsou ze skutečných misí, ale slouží pouze tomu, aby Activision viděl, jaké pokroky Totally Games dělají. Screenshoty tak vždy nemusí vyjadřovat konečnou podobu, kterou uvidíme na našich monitorech.

Morna zajímalo, jestli budeme mít tu možnost řešit některé z konfliktů diplomatickou cestou. Guibs odpověděl, že tato možnost tu bude, ovšem že musíme počítat s tím, že Bridge Commander je především bitevním simulátorem, a tak musíme čekat více boje než řečí.

Morna dále trápila otázka flotil vesmírných lodí. Peter zopakoval, že žádné megabitvy se v single playeru konat nebudou, takže nebude ani žádné komandování spřátelených lodí a příkazy typu "Zaútoč na můj cíl!"

Moji malou debatu o přesedlání z Galaxy na Sovereign vyřešil Peter nakonec prohlášením, že kdyby mi všechno řekl přesně, tak by byl kazisvět, a že máme očekávat, že mise budou čím dál víc náročnější a tudíž bude Sovereign skutečně zapotřebí. Inu, co se dá dělat, budeme se muset stěhovat…

The Real Steva zajímalo, jestli budeme moci v Bridge Commanderovi najít detailní informace o lodích třídy Galaxy a Sovereign, když už jim budeme velet, nebo i informace o jiných lodích. Obratem jsem Totally Games navrhl, že by mohli zařadit rozsáhlou databázi o všem možném ze světa Star Treku. Peter odpověděl, že v sérii X-Wing něco takového k dispozici bylo, ale že v Bridge Commanderovi si na to budeme muset nechat zajít chuť, protože vytvořit příslušné rozhraní by vyžadovalo příliš mnoho programovacího a návrhářského času.

Peter se rovněž ještě vrátil k otázce testování hry. S Guibsem jsme se totiž nabídli, že bychom Totally Games příslovečně píchli. Peter však slušně odmítl s tím, že ještě nebylo rozhodnuto, zda vůbec bude veřejné testování nebo jestli bude Bridge Commander testován pouze interně. Zatím prý pilně pracují na systému, který by chybky vyhledával sám. Naděje ale umírá poslední, a tak stále doufám, že si Bridge Commandera zahraji předtím, než se objeví na pultech.

The Real Steve zahájil debatu o zvucích a hudbě. Rád by věděl, jestli ve hře budou zvuky, na které jsme zvyklí ze seriálu Nová generace, a jestli ve hře bude buď přímo úvodní znělka tohoto seriálu nebo nějaká její mutace. Zcela logicky jsem podotkl, že by zvuky měly být součástí licence, což Peter obratem potvrdil a dodal, že na můstku uslyšíme zvuky velmi podobné těm ze seriálu nebo z filmů. Z hudbou je to ale prý jinak, protože licence k ní vlastní skladatelé. Nemáme se prý ale bát, protože Totally Games považují hudbu za jeden z nejdůležitějších prvků.

Peter rovněž konečně vyřešil tolik diskutovanou otázku, zda půjde Bridge Commandera ovládat hlasem. Závěrečný verdikt tedy zní: ANO, Bridge Commandera bude možné ovládat hlasem! Páni, už se na to vážně těším!

The Real Steve položil otázku týkající se množství různých manévrů, které můžeme s lodí provádět. Také ho zajímalo, jestli Galaxy i Sovereign budou mít ty samé manévry, nebo jestli budou některé z nich vyhrazeny pouze pro určitou loď. Podle Petera je však na něco takového ještě brzy, takže jsme se nic nedozvěděli.

White Tiger se dotazoval na to, jaký program Totally Games používají k vytváření modelů. Dutch odpověděl, že všechny objekty ve hře jsou dělány ve 3D Studiu Max.

To by bylo z fóra pro tento týden vše. Další zprávy si budete moci přečíst opět za týden.

P.S.: Peter také několikrát naznačil, že by naše návrhy mohly být použity ve hře Bridge Commander II. Že by se něco takového skutečně chystalo? Na spekulace o případném pokračování Bridge Commandera je však ještě příliš brzy...

Aktualizace z 24.11.2000:
Čas ukousl další týden z letošního roku a na oficiální stránce se objevil šestý Screenshot of the Week. Tento týden máte možnost pokochat se detailním pohledem na loď třídy Sovereign. Kdo ví, možná že je to přímo U.S.S. Sovereign, které budeme mít tu čest velet.

Jako každý týden touto dobou můžete si i dnes přečíst aktuální informace z neoficiálního diskuzního fóra o Bridge Commanderovi. Přeji příjemné počteníčko:

Konečně Peter Leahy odpověděl alespoň z části na otázku, která mě trápí od doby, kdy jsem uviděl první screenshot z Bridge Commandera: Jaké budou nároky na počítač? Hra bude vypadat nejlépe na grafických kartách se 16 MB paměti. Takže je mi jasné, že moje Voodoo 2 s 12 MB stačit nebude, a začínám šetřit na novou grafiku. Na druhou stranu se ale ještě není třeba ukvapovat, protože podle Petera tým stále pracuje na grafických efektech a hra nebyla ještě vůbec optimalizována, takže vše může být nakonec úplně jinak.

White Tiger se ptal, jestli budeme mít k ruce mapu. Peter pravil, že se právě jedna možná verze mapy testuje. Prý bude důležité, aby věrně odrážela 3D podobu hry. Takže ještě potřebuje hodně práce, ale až bude z větší části hotova, objeví se prý screenshot, který nám všem ukáže, jak bude ve skutečnosti vypadat.

The Real Steve se zajímal, jestli se k pohybu lodi v taktickém módu používají šipky. Odpověď zní, že v taktickém módu se můžete pohybovat šipkami nahoru, dolů, vpravo, vlevo a dopředu při různých impulzních rychlostech. Teď mě napadlo, jestli se bude moct couvat. Budu se muset zeptat. Zpět k taktickému módu. Když poté zaměříte nepřátelské plavidlo, přepne se kamera sama tak, abyste viděli jak vaši loď, tak i onu nepřátelskou. Na první pohled to prý bude vypadat snad jako 2D, ale ve skutečnosti to bude stále 3D. Důvodem pro zdánlivý přechod ke 2D pohledu je to, že pro většinu lidí je těžké naučit se navigovat v trojrozměrném prostoru, takže takhle by měla být hra přístupnější širším masám.

Další dotaz The Real Steva se týkal chování posádky při útoku. Zda posádka automaticky při zásazích a poškozeních hlásí například: "Štíty na 40 %!" nebo "Štíty jsou dole!". Odpověd od Petera byla strohá, ale všeříkající: Ano.

STC se zabýval opět hvězdnými základnami. Kupříkladu jestli bude náplní některé mise je chránit nebo naopak na ně zaútočit, a kolik má vlastně taková základna polygonů. Ve hře skutečně bude množství základen a dalších staveb, které bude třeba bránit nebo na které budete muset útočit, a mají přibližně stejný počet polygonů jako lodě, tj. od 3.000 do 5.000.

Varrick se ptal, jestli vyjde Bridge Commander rovněž pro počítače Macintosh. Totally Games ale právě pracují pouze na PC verzi. Macovou nebo Linuxovou verzi by prý dělal někdo jiný, ale zatím o to nikdo neprojevil zájem. Možná že by se mohla objevit verze pro silnější konzole, ale to je zatím také ve hvězdách.

Dutche zajímalo, jak se od sebe bude lišit provedení federálního, klingonského, cardassijského a dalších taktických módů. Taktické rozhraní bude mít pro každou z ras trochu odlišný grafický design, ale z důvodu, aby se hra příjemně hrála, se budou tlačítka pro jednotlivé úkony nacházet na stejných místech.

Ještě jednou se vrátím ke kontroverznímu tématu pohybu po můstku. Jak jsem v minulých zprávách z fóra uvedl, všichni byli nemile překvapeni tím, že po můstku nebudeme moci chodit. Pravděpodobně definitivní slovo měl (kdo jiný než) Peter Leahy. Budeme moci otáčet hlavou a točit se v křesle, ale prostě nevstaneme. Screenshoty, podle kterých to vypadalo, že se chodit bude, prý pouze sloužily k tomu, aby ukázaly můstek v celé jeho kráse. Podle Petera mohla tato mýlka vzniknout kvůli tomu, že se v několika časopisech objevila zpráva, že po můstku budeme moci chodit. Z vývojového hlediska jde o to, že se tým snaží udržet velící rozhraní co nejjednoduší, čemuž by příliš volný pohyb po můstku nepomohl. Celý můstek budete moci ovládat myší, kromě přímého ovládání taktické konzole, ale prostě budete sedět!

Zerconaina zajímalo, jestli si budeme moci zahrát Bridge Commandera po modemu, což by podle něj pomohlo zvýšit prodejnost hry. Totally Games právě předělávají totálně multiplayer mód použitý v předchozích X-Wing hrách. Až budou Totally Games hotovi, tak novou verzi otestují při různých rychlostech. Cílem je, aby se při hře posílal minimální objem dat, aby hra mohla být svižnější a stabilnější.

Mezi osoby, které odpovídají na naše všetečné dotazy, přibyl programátor Totally Games Sir Alby. Hned musel čelit The Real Stevově dotazu, jak se budou chovat lodě, které na vás zaútočí. Zda budou kroužit kolem vás, nebo budou stát na místě jako v Armadě. Sir Alby nás potěšil, protože útočící lodě nebudou v žádném případě okounět na místě a čekat na sestřelení, ale budou si na vás pěkně nalétávat. Paráda.

Aktualizace z 2.12.2000:
Nejprve bych se rád omluvil za menší zpoždění, které má tento update. Bylo to zapříčiněno kombinací několika faktorů. Zaprvé (jak možná někteří z vás vědí) se POST.CZ převlékl do nového kabátu a došlo k několikahodinovým prodlevám při převodu došlé pošty. To by zase tolik nevadilo, protože informací, které si zaslouží publikování, je i tak dost. Daleko větší podíl na zpoždění má můj nový projekt, který se zove Star Trek Games.CZ a který můžete najít na adrese: http://www.startrekgames.cz. Poslední týden, kdy jsem finišoval přípravy před spuštěním, mi zabral veškerý čas, a proto na jeden den musel Bridge Commander ustoupit do pozadí. Nicméně jsem zpět a přináším vám opět další Screenshot of the Week. Tento týden si můžete vychutnat souboj U.S.S. Sovereign s ferengijským Nájezdníkem, zahalený do oblaku mlhoviny. Vypadá to skvěle, nemyslíte?

Tento screenshot doplňují jako obvykle nejnovější informace o tom, co se probírá na (nyní již) oficiálním Bridge Commander fóru. Tady jsou:

Dutche zajímalo, jestli bude možné, aby se do vaší lodi pokusili nabourat nepřátelé v případě, že by jejich situace už byla zcela nevyhnutelně v čudu. Další člen týmu Totally Games - návrhář misí a hry Matthew Kagle, který si nechává říkat forethought, potvrdil, že něco takového se skutečně bude moci stát. Narážení ovšem budou schopny jenom některé lodě. Totally Games právě usilovně debatují o tom, co vlastně narážení znamená, jak to funguje a jak často k tomu bude moci dojít.

Peter Leahy se ještě jednou vrátil k problematice cestování warpem a informoval všechny, že warp skok se odbude jako filmová scéna, přičemž rychlost bude záležet na navigátorovi, protože hráči by létali jenom maximální rychlostí, aby v cíli byli co nejdříve. Takhle rychlost zvolí navigátor a vy budete všude právě včas.

STC ze ptal, jestli budeme moci zdravit ostatní lodě, stanice apod. a jak to bude vypadat. Peter vysvětlil, že prostřednictvím členů vašeho můstku budete moci zdravit různé objekty - kontaktovaná osoba se poté objeví na hlavní obrazovce a bude vyrenderovaná ve 3D. Zatím to prý funguje tak, že pokud se rozhodnete někoho zavolat nebo naopak někomu odpovědět, tak se spustí předem vytvořený skript. Nemůžete si tedy vybírat sami odpovědi. Otázka toho jak moc bude Bridge Commander obsahovat diplomacie a zda bude obsahovat možnost výběru odpovědí v dialozích se stále zvažuje.

Peter také opět čelil otázkám týkajících se licencí. Vysvětloval, že objekt (loď, cizinec, planeta) patří pod licenci na ten seriál, ve kterém se objevil poprvé. Výjimkou jsou pouze některé předměty v seriálu Deep Space Nine, které se poprvé objevily v Nové generaci, a to proto, aby vytvořily spojení a návaznost mezi těmito sériemi. Otázky tohoto typu ale brzy skončí, protože Activision již záhy získá kompletní licenci na Star Trek a nebude už muset více rozlišovat jednotlivé seriály.

Fandové se také ptali, jestli při palbě budou phasery vycházet z jednoho místa, nebo jestli se budou tvořit stejným způsobem jako v seriálu Nová generace - tj. seběhnutím dvou paprsků pohybujících se po talíři, které se setkají v bodě, který je ideální pro palbu na zaměřený cíl. Druhou otázkou týkající se phaserů bylo, zda budou phasery jenom takové obyčejné čáry, nebo budou svítit a hned na první pohled z nich ucítíte tu obrovskou sílu. Na první otázku není ještě odpověď známa, ale podle Matthewa se plánuje, že paprsky budou žhnout, což znamená, že budou vypadat skvěle.

Bobby navrhl, aby vydání Bridge Commandera předcházelo stejně jako v případě Klingon Academy demo pro jednoho hráče i demo pro hru více hráčů. Totally Games se to ale vůbec nezamlouvá, a i když ještě vůbec neví, kdy demo vyjde, je velmi pravděpodobné, že bude pouze jedno.

Dalším bodem diskuze byly opravy. Co všechno se může na můstku při bitvě stát a kde to potom opravit? Budeme mít možnost kdykoliv navštívit hvězdnou základu, ale protože několik misí bude citlivých na čas, mohli bychom být klidně zbaveni velení kvůli tomu, že jsme se neustále poflakovali kolem základny, takže si skutečně nemůžete řict: "Když si můžu nechat loď kdykoliv opravit od hvězdné základny, tak si nemusím dávat v bitvě bacha a můžu se masit, jak budu chtít." Takhle to prostě nepůjde. Podle v současnosti platného návrhu to funguje tak, že menší poškození, jako plameny a kouř valící se z různých potrubí apod., opraví vaši technici za letu svépomocí, ale co se týče velkých poškození a členů posádky, kteří při bitvě upadnou do bezvědomí, tak o tomto bodě ještě rozhodnuto nebylo. The Real Steve se hned zeptal, jestli to znamená, že když třeba taktický důstojník upadne do kómatu, tak nebudete moci bojovat, pokud se sami nepostavíte k jeho konzoli. Hra toto ovšem řeší stejně lišácky jako seriál v televizi. Po poradě se v Totally Games dohodli, že těžká zranění neutrpí nikdo ze stálé osádky můstku, protože by bylo nefér, kdybyste se najednou museli obejít bez inženýra a kormidelníka a kolem vás zuřila bitva. Tito členové posádky budou pouze padat na podlahu, když se při otřesu lodi něčeho nepřidrží, ale smrt ani vážné zranění je nestihne. To zbude na ostatní členy posádky (tzv. "extras"), které také dobře znáte ze seriálu. Jsou to ti, kteří po můstku přechází, nabuší něco do konzole a zase odejdou.

Gerard242 se ptal, jestli SFX zvuky v Bridge Commanderovi budou převzaty ze seriálů a filmů, nebo v Totally Games vytvoří nějaké jejich variace, jako to třeba udělali autoři Klingon Academy a dopadlo to děsivě. Jak odpověděl Peter, Totally Games mají přístup ke zvukové knihovně Paramountu jakož i ke zvukům, které Activision použil ve svých předchozích startrekových titulech, takže snad bude vše v nejlepším pořádku.

Tento týden se také objevil pokus o podpisovou kampaň za to, aby se Bridge Commander nechal kromě kombinace klávesnice + myš ovládat rovněž joystickem. V současnosti ale žádná takováto podpora naplánována není, protože rozhraní hry je hlavně ve stylu ukaž a klikni s několika klávesovými kombinacemi a dobrovolně s možností hlasových příkazů. I když se objevilo hodně hlasů proti takovémuto přístupu, už jsem se přesvědčil, že Totally Games si do svých návrhů příliš mluvit nenechají a za svými rozhodnutími si pevně stojí, ale jsem zvědavý, jak to nakonec dopadne.

TheAMAZINGNorad se zajímal o to, jaký zvukový formát bude Bridge Commander používat. Totally Games zakoupili nejnovější verzi Miles Sound System od RAD Game Tools, ale protože ho ještě nezačlenili do hry, není si Peter jistý, jaký formát a jakou kompresi budou zvuky ve finále mít. Také dodal, že Bridge Commander momentálně zabírá 300 MB, a to obsahuje velmi málo zvuků a žádnou hudbu. Jsem zvědav, jaký cvalík z Bridge Commandera nakonec bude. V poslední době mě například mile překvapil Voyager Elite Force, který se vešel na jedno jediné CDdčko. No, nechme se překvapit.

Nakonec bych ještě rád uvedl, že design těchto stránek dozná možná v následujících dnech další změny, protože se ho pokusím designově sloučit se Star Trek Games.CZ. Nechte se překvapit.

Aktualizace z 9.12.2000:
Jen se fandové na oficiálním fóru Bridge Commandera zmínili, že by rádi viděli nějaký ten screenshot z filmových scén hry, objevil se přesně takovýto obrázek na oficiálních stránkách. Vychutnat si ho můžete zde.

Teď asi všichni čekáte další zprávy z Bridge Commander fóra. Bohužel vás musím zklamat. Došlo k několika nepříjemnostem, které mi výrazně ztížily přípravu dnešního povídání. Předně mi zmizely registrace u všech témat fóra, takže jsem neměl nejmenší potuchy, jestli se něco nového děje nebo ne. Tento problém jsem právě teď po hodině práce odstranil a pevně věřím, že už se nebude opakovat. Druhým (a nutno říci závažnějším problémem) je to, co jsem avizoval v době, kdy fórum teprve začínalo. Přiznám to zcela otevřeně: Prostě jsem se v záplavě příspěvků ztratil. V současné době jich je na fóru přesně 618! Tento týden navíc přišla hromada nových fandů, kteří zakládají někdy i nesmyslné příspěvky (několik z nich musel dokonce Peter Leahy smazat pro jejich naprostou pitomost), a když se tyto příspěvky čirou náhodou týkají Bridge Commandera, zabývají se tématy dávno probranými, čímž ještě ztěžují už takhle nepřehlednou situaci. Pak je problém udržet přehled v tom, co je nová otázka a co se už někde probíralo, ale dotyčný si nechce přidělávat práci procházením fóra, a tak se radši znovu zeptá. Podnikl jsem některé kroky, které mi doufám pomohou v lepší orientaci na fóru, a vy se můžete těšit na maxi příděl informací, který se objeví příští týden.

Aktualizace z 23.12.2000:
Dobrá, lidi, konečně jsem si našel dostatek času a připravil pro vás jeden maxiupdate těchto stránek. Za těch čtrnáct dní se stala spousta věcí, o kterých se dozvíte právě teď!

Za prvé vám dlužím Screenshot of the Week z minulého týdne. Máte možnost podívat se zblízka na souboj lodi třídy Sovereign s cardassijskou fregatou.

Další, čeho jste si už ale určitě všimli, pokud jste již navštívili stránku se screenshoty, jsou čtyři zbrusu nové obrázky, které vážně stojí za to!

Pak tu máme další (v pořadí již třetí a čtvrté) interview s týmem Totally Games.

Minulou sobotu se v podvečerních hodinách našeho času konal chat fandů se třemi členy Totally Games (Lawrencem Hollandem, Peterem Leahym a Billem Morrisonem) na X-Wing Legacy. Přepis kompletního chatu naleznete zde.

A na závěr dnešního updatu si můžete přečíst, co se událo na Bridge Commander fóru za poslední dva týdny:

STC zajímalo, jestli budou lodě v multiplayeru vyrovnané a jestli budeme moci měnit jejich vlastnosti, aniž bychom nutně museli umět pracovat s Pythonem - skriptovacím programem, ve kterém se Bridge Commander vytváří. Matthew Kagle odpověděl, že lodě samozřejmě v multiplayeru vyrovnané nebudou, a když budete sedět ve ferengijském Nájezdníkovi, tak se klidně můžete smát slabším protivníkům. A co se přepisování vlastnostní lodí týče, tak ty lze momentálně měnit jednoduše přepisováním čísel v txt souborech.

Mistah Data se zajímal o to, kdy se objeví nějaký screenshot s Datou nebo Picardem, a jestli je pravda, že oba musí nejdříve svoji počítačovou podobu schválit. Další zodpovědný činitel, tentokráte Harry Lang z Paramountu, který je něco jako styčný důstojník s herními vývojáři, potvrdil, že herci musí schválit svůj vzhled ve hře, jako to dělají u všech her. Na screenshot si ale budeme muset ještě počkat. Dutch se zase ptal, co vlastně budou Data s Picardem ve hře dělat. Věc se má tak, že Picard je vaším rádcem, protože vy vlastně nemáte být kapitánem Icaru, protože nemáte dostatek zkušeností, a Data vám bude pomáhat při řešení záhady, která všechno způsobila.

Dutche zajímalo, jestli můžeme během hry používat komunikační systém ke kontaktu se strojovnou, astrometrikou, ošetřovnou nebo transportní místností. David Litwin odvětil, že budete moci komunikovat pouze s pěti důstojníky na můstku, kteří pak provedou vše potřebné sami.

The Real Steve se ptal, jestli budeme mít možnost řešit různé problémy sami, nebo jestli se toto odbude nějakým předem daným skriptem. David Litwin vysvětlil, že kvůli udržení určité celistvosti hry je třeba, aby některé části hry byly dány předem. Protože si ale uvědomuje, že hráči mají rádi pocit, že sami určují další směr vývoje hry, řeší se věc tak, že větší celky (epizody) jsou dány natvrdo, ale postupy v rámci jednotlivých epizod z mise k misi se mohou lišit dle vašeho rozhodnutí. Co se boje týče, tak takovéto situace půjde řešit mnoha způsoby. Nepřítele můžete buď rozstřílet napadrť nebo ho můžete nechat naživu, což může být za určitých podmínek lepší.

Guibs rovněž představil svoji vizi toho, jak by mělo dojít k přechodu z Galaxy na Sovereign. Prý by bylo skvělé, kdybyste dostali hlášení, že vám bylo svěřeno velení nad lodí třídy Sovereign, a abyste se z toho důvodu dostavili ke hvězdné základně. Zde uvidíte, jak se naloďuje posádka a co tomu říká. Zní to hezky, nechme se překvapit.

Sgt Slaughter se ptal, jestli konečně budeme moci při odpalování více torpéd využívat různé vzorce jejich rozptylu, jako to s oblibou dělá Worf. Matthew Kagle ho uklidnil, že to možné bude, ale že když vypálíme salvu torpéd, znamená to, že pak chvilku potrvá, než se torpéda zase dobijou, a když se mineme s celou salvou torpéd, nebude to zrovna nejlepší…

Morna zajímalo, jak to bude vypadat, když čirou náhodou dostaneme na zadek a naše loď bude zničena. Podle Matthewa to prý vypadá momentálně nějak takhle (cituji): krack-boom Boom HisssssssssssssBOOM ShHHHHHTTTTHHHAAABBOOOOOOMMM!!!!!!!!!!!!! tinkletinkletinkle....

David Litwin také detailně rozebíral, jak funguje taktický mód: V taktickém módu máte plnou kontrolu nad vaší lodí a s několika různými kamerovými pohledy mnoho způsobů, jak získat dobré povědomí o situaci v oblasti. Nejběžnějším kamerovým pohledem pro bitvu se zdá být tracking mode, kdy se kamera pevně zavěsí tak, že z pohledu nepřítele zabírá i vaši loď. To je skvělé pro phasery, které potřebujete vidět, když chcete vědět, která phaserová komora míří na cíl. Nevýhodou tohoto pohledu je, že v něm nejdou tak snadno používat torpéda, protože je poněkud hůře vidět, jak je přesně loď nasměrovaná. Dalším dobrým bitevním pohledem je follow mode, kde kamera přímo sleduje loď, čímž usnadňuje její zaměření torpédy. Je to skvělé pro torpéda, ale když není loď přímo před vámi, může být obtížné mít povědomí o celkové situaci, které potřebujete. Třetí pohled vám umožňuje točit myší s kamerou kolem lodi, abyste získali dobrý 3D pohled na cokoliv chcete. David používá nejčastěji tracking mode, a když se loď dostane blízko na účinný dostřel torpédy, přepne na follow mode. Ve všech těchto pohledech navíc máme kontrolu nad lodí, co se všech os týče. Dutche to zaujalo, protože si vždycky myslel, že torpéda mají naváděcí systém. David odvětil, že o tomto problému se ze začátku vývoje hodně diskutovalo. Původně se zamýšlelo, že torpéda nebudou naváděna vůbec, protože jinak bychom prostě vypálili dávku torpéd a bylo by to. Po spoustě diskuzí s týmem se ale ukázalo, že je trochu obtížné navádět torpéda ve 3D, takže se odsouhlasila troška naváděníschopnosti. Je to tedy tak, že torpéda se navádějí pomalu a pouze po omezenou dobu, což dává vzdáleným nepřátelům šanci se torpédům vyhnout.

Sgt Slaughter navrhl, aby ve hře byla možnost, že by se na váš můstek přenesli nepřátelé a začala phaserová bitka. I přes velkou podporu ostatních členů fóra se mu to ale prosadit nepodařilo, protože jak Matthew Kagle řekl, bylo by potřeba vytvořit neskutečně velké množství animací různých útočníků, zbraní, množství efektů, a pak tu je problém, kdyby byli zabiti členové vašeho můstku. Museli by být vytvořeni jejich náhradníci a náhradníci náhradníků, tj. nové modely, hlasy, ale samozřejmě by musely zůstat i staré původní verze atd. atd. Takže i když to zní lákavě, můžeme si nechat zajít chuť.

Mistah Datovi a několika dalším se nelíbilo, že Totally Games nemají v plánu přidat podporu pro ovládání joystickem. Peter ospravedlňoval toto rozhodnutí tím, že když se nakoupí licence, tak se hra musí také hodně prodávat, aby se vyplatila, a že vydavatelé dávají od her, které vyžadují zvláštní příslušenství, ruce pryč, zvláště když joystick vlastní pouze 5 % domácností. David Litwin ještě dodal, že v žádném případě nevylučují, že se podpora pro hru joystickem objeví, ale tato otázka teď musí stranou, protože se Totally Games snaží hru přivést do alfa stádia. Peter ještě spočítal, že když hra, která stojí normálně 40 dolarů, bude vyžadovat joystick, tak si ho většina lidí bude muset koupit, tzn. výdaj dalších 40 dolarů a na to skoro každý řekne NE!

The Real Steva zaujal jeden ze Screenshots of the Week, u kterého si není jistý, jestli to je, nebo není taktický mód. Podle Petera tento snímek ukazuje menu, které se objeví, když na můstku klikneme na taktického důstojníka - odsud pak můžeme skočit k taktické stanici (externí 3D) nebo jenom vydat rozkazy nebo také můžeme manuálně ovládat věci jako zbraně.

Pokud se vám líbí povídání o jednotlivých členech vašeho můstku, tak vás musím zklamat, podle Matthewa jsou sice jejich jména, hodnosti a posty správně, ale zbytek (především osobnosti) budou ve finále úplně jinak.

ElWappa zajímalo, jestli se multiplayer Bridge Commandera odbude deathmatchem, popřípadě CTF (capture the flag) možnostmi a tím to hasne. Podle něj by pro fandy Star Treku byla nejlepší možnost rozsáhlé kooperace při plnění stanovených cílů. Peter ale na příkladu přídavného disku Balance of Power k X-Wing vs. TIE Fighter vysvětlil, že nároky, které tato možnost v sobě zahrnuje, se v žádném případě nevrátí zpět v podobě kladných ohlasů. Zčásti prý i kvůli tomu, že odborní recenzenti dostávají hry v předoriginální verzi a nemohou plně této funkce využít, takže ji ani nedoporučí a normální hráči se potom k této volbě ani nedostanou. Sir Alby, který má za úkol vymyslet, jak vlastně bude multiplayer fungovat, zakončil celou debatu tím, že nic neslibuje a že se uvidí.

Frana zajímalo, jestli ovládání bude vyvedeno v LCARS jako u Voyager Elite Force. Jonas mu potvrdil, že tomu tak bude a že se můžeme těšit na animované ikonky. Peter pak ještě doplnil, že i když se některé grafické prvky ještě doladí, většina výtvarníků svoje výtvory finišuje. Obrázky, které máme možnost vidět, pocházejí z už překonaných verzí. A jen tak nenápadně poznamenal, že alfa verze Bridge Commandera bude hotova na začátku příštího roku.

Sgt. Slaughter se ptal, jestli zraněným na můstek přiběhne někdo na pomoc. Matthew se přiznal, že to sice nebude Dr. Crusher, ale lékařský tým se objeví.

Možná si vzpomenete, jak jsem si před nedávnem stěžoval na upadající kvalitu Bridge Commander fóra. Celá věc došla až tak daleko, že si hostitel fóra (EZBoard) stěžoval Peteru Leahymu, že někteří z přispívajících ohrožují ostatní účastníky a zcela bezostyšně dělají reklamu svému vlastnímu byznysu, takže Peter prošel celé fórum a slušně ho promazal. Doufejme, že se to nebude opakovat!

Sgt. Slaughtera zajímalo, jestli štíty budou chránit celou loď, jak to můžeme vidět v televizi. Podle Petera tomu tak skutečně bude a štíty budou chránit vaši loď seshora, zespoda i ze všech čtyř stran.

Mister Data se ptal, jestli už bylo stanoveno přesné datum vydání Bridge Commandera. Přesně ještě stanoveno nebylo a stále tedy platí léto 2001, což v hantýrce herních společností znamená květen až září. Konkrétnějšího upřesnění se prý nedočkáme, dokud se neobjeví beta verze.

White Tiger se také ptal, jaké zbraně budeme mít k dispozici. Podle Davida budeme mít do zásoby kolem 400 kusů torpéd, některé lodě (jako Sovereign) budou vyzbrojeny i kvantovými torpédy. Kromě toho připravují Totally Games ještě několik nových typů torpéd. No a k tomu samozřejmě budeme moci pálit z phaserů.

Aktualizace z 14.1.2001:
Je tady váš víceméně pravidelný týdenní update. Tento týden konečně vyšel regulérní Screenshot of the Week, na kterém ke spokojenosti mnoha lidí dostávají Cardassiané pěkně na zadek. Konečně, podívejte se sami!

Dalším příspěvkem je již páté interview s Totally Games, které si můžete přečíst na tomto místě.

A nemohou samozřejmě chybět ani nejnovější informace z Bridge Commander fóra:

Brett se zajímal, zda budou ve hře jak pulzní, tak paprskové disruptory. Jak Matthew Kagle pravil, budou tam.

Peter všechny potěšil zprávou, že se právě teď čeká na hudbu a několik nových zvukových efektů, aby mohli Totally Games udělat nějaký video sestřih a poslat ho Paramountu ke schválení, a pokud ten ho schválí, mělo by být video uvolněno i pro širokou veřejnost. Toto vše by se mělo stát někdy v únoru.
Ještě předtím (už v lednu) mají ale Totally Games naplánovanou cestu s poslední verzí Bridge Commandera po několika časopisech a web stránkách, takže se pravděpodobně vynoří spousta nových screenshotů a další vlna previews. Škoda jen, že ke mně asi Totally Games nedorazí.

White Tigera zajímala role raketoplánů ve hře. Podle Matthewa je to s nimi jako s výsadkovými týmy. V několika misích je využijete, ale nebudete je mít k dispozici neustále. Jinými slovy je nebudete moci využít jako zbraně.

Hudgepudge byl zase zvědav, jestli budeme moci odhodit jádro. David Litwin odvětil, že v single playeru tomu tak určitě nebude, protože kdybyste tak udělali, tak byste uvízli a než by pro vás Flotila poslala loď, která by vás odtáhla ke hvězdné základně, abyste nafasovali nové warp jádro, vaši misi by už dostala úkolem jiná loď, z čehož plyne jasné Game Over.

Vlion se ještě vracel k chatu Totally Games s fandy a zdůvodňoval, proč byla ze strany fandů tak malá návštěvnost. Bylo to prý zapříčiněno tím, že se chat konal chvilku před polednem. Peter dodal, že na únor mají naplánovaný další chat, který se tentokráte bude konat nějaký víkendový večer (což bude znamenat někdy brzo ráno tady u nás). Chtějí využít služeb nějaké fan stránky (ne této) a očekává se vysoké zastoupení lidí z týmu Totally Games (minule byli tři). O všem vás budu včas informovat, abyste se případně mohli též zúčastnit.

Aktualizace z 10.2.2001:
Po delší době tu je opět další update. Jak jsem se na vlastní oči mohl přesvědčit, kolem Bridge Commandera se začíná točit spousta informací, takže nebudu už víc otálet a jde se na to:

První zajímavou informací je, že k týmu Totally Games se přidali spisovatelé D.C.Fontana a Derek Chester, aby vypomohli při dolaďování, více informací máte tady.

Abyste byli v obraze, co se právě teď děje v týmu a kdo na čem pracuje, přečtěte si deníček vývojářů:

Tým se minulý měsíc zabýval několika verzemi enginu Bridge Commandera. Výtvarný tým pracuje sice už na dalším projektu, ale stále pomáhá vytvářet grafickou podobu rozhraní a navštěvuje zbytek týmu na schůzkách, kde neustále vtipně komentuje celý projekt. Tým, který má na starosti návrh misí, měl dvoudenní setkání nad scénářem a příběhem s D.C. Fontanou, Derekem Chesterem a novým producentem Parkerem Davisem. Cílem setkání bylo zaplnit jakékoli zbývající mezery v příběhu a doladit postavy a dialogy. K Totally Games se rovněž přidal Tony Evans jako finální tvůrce misí. Programátoři měli dosti napilno s doplňováním spousty detailů a přidáváním prvků, které usnadňují hraní nejnovější verze. Filmový systém je nyní implementován do herního kódu. Části kódu, které mají na starost synchronizaci rtů s textem, fungují. Tým přidával funkce jako volání lodí, zlepšoval síťovou hru, přidal senzory a sondy, nové útočné styly pro umělou inteligenci, vylepšoval modelování poškození a animaci postav. Totally Games také obdrželi první hudební kousky od Dannyho Pelfreye - skladatele pro Bridge Commandera. Je to ten samý člověk, který vytvářel hudbu k několika posledním startrekovým titulům Activisionu (například dodatečná hudba a melodie pro Elite Force).

Minulý týden se KONEČNĚ objevila první video ukázka z Bridge Commandera, kterou si můžete stáhnout odsud (odkaz přestal platit - pozn. Kovi). Připravte se na dvou a půl minutovou pastvu pro vaše oči. Musíte ovšem překousnout její velikost: 23.4 MB.

Dlužím vám už tři Screenshots of the Week, které máte tady. Jistě si hned povšimnete, že došlo k drobné změně v designu (doufejme, že k lepšímu). Tyto obrázky doprovází 30 (!!!!!) dalších screenshotů, takže pozor, ať vám nevypadnou oční bulvy!

Na zprávy z fóra si budete muset ještě nějaký ten den počkat, protože se nám fandové trošku (spíš víc) rozpovídali, a tak je smysluplné uspořádání příspěvků a jejich překlad nepoměrně obtížnější. Jen tak pro informaci: Na fóru se momentálně nachází něco těsně pod 1.300 příspěvků!!

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 10.9.2000

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Bridge Commander najdete zde.