Red Alert logo

Vesmírná akční střílečka Star Trek: Red Alert by se nejlépe nechala přirovnat k (ještě chvíli) dvojdílné sérii her Star Trek: Final War a Star Trek: Free War od Martina Šimka. Náplň i prostředí jsou skutečně stejné a hry se tak liší pouze svým vizuálním provedením, i když ani tady to není (především s přihlédnutím k chystané Final War 2) dvakrát horké. Prozatím je možno zahrát si beta verzi 1.0, kterou v roce 2003 vypustil tvůrce této hry, který si říká GoGo.

První betaverze (na domovské stránce hry již není ke stažení)

Čistě federální záležitost.V této verzi si můžete zabojovat ve dvou různých scénářích. V prvním z nich ovládáte federální loď U.S.S. Voyager a bojujete systémem všichni proti všem (nezapírám, často to spíš vypadá jako všichni proti vám) s další federální lodí U.S.S. Nova a trojicí bitevních lodí Dominionu. V druhém scénáři si vezmete na starost federální loď U.S.S. Prometheus a v čistě federální řeži si to rozdáte s loděmi Enterprise, Voyager, Thunderchild a Merrimac. Když je některá ze zúčastněných lodí v bitvě zničena, objeví se za určitou dobu znovu a boj může pokračovat nerušeně dál.

Vše podstatné vidíte na okolních screenshotech. Roztomile vykreslené lodě i mapka bojové oblasti jsou doplněny několika základními a v boji důležitými údaji, jako je stav štítů a trupu lodi vaší i momentálně zaměřené. Dále se na obrazovce dozvíte, za jak dlouho budou nabity vaše primární a sekundární zbraně, které lodě se bitvy účastní (pravděpodobně s příslušným bodovým ziskem) a nakonec ještě hlášení o tom, jak se vyvíjí situace na bojišti.

Na ovládání vašeho plavidla je třeba si zvyknout, ale časem se to poddá. V boji vám může pomoci zaměřování nejbližší lodi klávesou N nebo pomocné zobrazení dostřelu vašich zbraní klávesou R. V této beta verzi hra zatím neobsahuje žádné přítulné uživatelské rozhraní a vše je třeba ovládat pomocí příkazové řádky konzole, která se stejně jako u většiny 3D akčních her aktivuje tlačítkem ~ (tilda). I když je ke hře přiložen soubor readme.txt, myslím, že nebude na škodu tu důležité příkazy probrat, protože dokumentace v tomto bodě dosti selhává.

Když se hra nahraje, objeví se černočerný vesmír (samozřejmě s hvězdami – a teď mě napadá, že by neškodila třeba nějaká ta mlhovina nebo planeta na pozadí pro oživení souboje). Tildou aktivujte konzoli a příkazem „Exec“ spusťte jeden ze dvou scénářů (hře je jedno, jestli používáte malá nebo velká písmena). Na výběr tedy máte:

exec smallships
exec skirmish1

Po odenterování již začne samotný boj. Pokud se do něj chcete zapojit, nezapomeňte opět deaktivovat konzoli. Eventuelně můžete ještě před jejím aktivováním hru přibrzdit tlačítkem Pause. Jste-li nenároční, může vám tento příkaz stačit. Ostatní ale mohou vyzkoušet ještě několik dalších příkazů. Bitvy se může zúčastnit maximálně osm lodí, takže jestliže chcete obrazovku zahustit, můžete pomocí příkazu „CreateShip“ přidat pár nových cílů. Vaše možnosti jsou následující:

Dominion nás poctil svojí návštěvou. createship iks bortas
createship dominion ship 1
createship dominion ship 2
createship dominion ship 3
createship dominion ship 4
createship dominion ship 5
createship uss enterprise
createship uss merrimac
createship uss nova
createship uss prometheus
createship uss thunderchild
createship uss voyager

Přitom platí, že každá loď může být zastoupena pouze jednou. Pokud se vám náhodou některá z existujících lodí nehodí do krámu, můžete ji příkazem „DeleteShip“ snadno poslat na smetiště dějin.

Posledním příkazem, který se týká přímo dění na bojišti, je příkaz „YourShip“. Jestliže nejste spokojeni se svojí lodí, můžete pomocí tohoto příkazu přestoupit na jakékoliv jiné plavidlo míhající se po obrazovce.

No a celou hru pak můžete ukončit standardním příkazem „Quit“ nebo ještě standardnějším stiskem klávesové zkratky Alt+F4.

Kutilové mají ještě možnost upravit si celý scénář od základu. V herním adresáři Scripts můžete obyčejným Poznámkovým blokem editovat seznam lodí, které se mají ve scénáři standardně objevit, přičemž platí, že vaše loď je uvedena na prvním místě.

Toť v kostce vše, co se k této hře nechá napsat. Vaše mozkové závity si sice zase jednou mohou vzít chvíli volno, ale pokud GoGo tuto hru dokončí, myslím, že je zábava zaručena.

Druhá betaverze (na domovské stránce hry označována jako beta1)

Musím říct, že druhou betaverzi Red Alert jsem tak nějak vůbec nepochopil. Na jedné straně zmizelo ovládání z konzole a přibylo jakési herní menu, ve kterém si můžete vybírat lodě do bitvy. Na straně druhé ale celá hra působí naprosto nedodělaně a prakticky se nedá hrát. Vezměme to ale od začátku. Podivně působí hned nové herní menu. Sovereign versus Defiant - ehm.Někdo sice může jásat, že je pryč ruční vyťukávání příkazů do konzole, o uživatelském rozhraní se však nechá říct cokoliv, rozhodně ale ne, že je přívětivé. Kvůli všemu přejíždět na spodní řádku s tlačítky není totiž zrovna největší terno. Celému menu sice vévodí pěkně vypadající obrázek federální lodi třídy Akira, horší ale je, že se své pozice nehodlá vzdát a setrvává na svém místě, i když v seznamu lodí sjedete na loď Enterprise, Nova nebo Thunder. O tom, že by se pod obrázkem lodi doplňovaly její základní údaje si můžeme nechat také zdát. Tohle by však ještě nebyla největší katastrofa. Model Akiry se ale objeví i v samotné bitvě pro všechna plavidla, což už zavání průšvihem. K ničemu vám tak je to, že přibylo několik nových lodí. Celá koncepce je navíc naprosto zmatená, takže zatímco vy se ještě plácáte v menu, ostatní lodě už vesele bojují, nebo se spíš motají po obrazovce a nedej bože, kdybyste snad v menu kliknuli na tlačítko Your, čímž byste si zřejmě měli vybrat svoje plavidlo. V tu chvíli se hra rozpadne dočista a vás může zachránit jedině zběsilý úprk. Možná si tak ani nestačíte uvědomit, že z bitevní obrazovky zmizela mapa a objevily se příjemně vypadající souhrnné informace o vaší lodi. Za povšimnutí stojí i to, že se kamera více přiblížila k herní ploše, což bohužel ve spojení se zrušením mapy nebyl vůbec dobrý nápad. Jednoduše řečeno nevím, co si mám o této verzi myslet. Objevilo se několik dobrých nápadů, ale celkově dopadl tento pokus prachmizerně. Zároveň mi ale připadá divné, že by GoGo vypustil takto nevyhovující verzi a dal ji volně ke stažení. Napadá mě, že by mohlo jít o problém jisté nekompatibility různých konfigurací. Kupříkladu i úplně první betaverze Red Alert, která již není na domovské stránce ke stažení, mi momentálně funguje prapodivně. Úvodní logo se neobjeví ani náhodou, hra je příšerně pomalá a nejde ji ani pořádně ovládat. Jistě to nějak souvisí s tím, že jsem před několika dny přeinstaloval operační systém Windows a hře tak momentálně zřejmě něco schází nebo tak nějak. Na tom bude tedy třeba ještě hodně zapracovat.

Třetí betaverze (na domovské stránce hry označována jako beta2)

V pořadí třetí beta staví na nevydařeném předchozím pokusu a přináší nové změny hned v několika ohledech. V herním menu přibyla dvě tlačítka, díky kterým můžete vybrané lodě rozčlenit do dvou soupeřících skupin, a většina ostatních tlačítek vyměnila textovou podobu za přívětivější obrázkové vzezření. Jako drobnost pak jistě nepřehlédnete změnu kurzoru myši. Konečně už funguje přepínání obrázků podle toho, které plavidlo je v seznamu lodí vybráno, přičemž si svoji loď můžete vybírat podle rovněž konečně funkční souhrnné statistiky. Opět nám přibylo několik nových plavidel, takže si jich pár vyberte, roztřiďte do dvou táborů a hurá do bitvy. Kompletní bitevní statistikaSnad jste si nezapomněli na domovské stránce hry projít seznam funkčních kláves a můžete tak zapnout všechny čtyři panely, které dokáže hra na požádání zobrazit. V levém horním rohu se nachází nám už známé informace o vaší lodi, v pravém horním rohu najdete více méně podobné údaje o zaměřeném nepříteli. Návrat slaví mapa i skóre karta, která se mi ovšem vykreslovala trošku divně a docházelo k překreslování prvních písmenek v názvech lodí. Jelikož je mapka zpátky, zdá se snížení nadhledu na bojiště jako smysluplné. Navíc je většina plavidel opravdu pěkná, takže je i na co koukat. Možnost týmové hry je chvályhodná, ovšem z mapy nemáte šanci poznat, jestli se na druhém konci mapy fláká váš kolega, nebo si tam o okraj obrazovky tříská svůj plášť jeden z protivníků. A co vlastně dělá osamocená loď na druhém konci mapy? Buď je její kapitán tak vychytralý, že čeká, jak to celé dopadne (což je mu kvůli znovuobjevování lodí houby platné), nebo je umělá inteligence počítačem ovládaných plavidel tak pitomá, že si není schopna najít nepřítele. Osobně to spíš vidím na druhou variantu. Celkově vzato je tato verze prozatím nejlepší, ale před autorem je ještě spousta práce. Tuto betaverzi Red Alert musím v každém případě srovnat s několik dní starou betou Final War 2. Ve skrytu duše doufám, že GoGo přijde ve finiši s trošku jiným pojetím hry, než chystá Racoon Software, protože vytvořit dvě stejné hry by bylo asi zbytečné. V každém případě má prozatím jasně navrch Martin Šimek a já se nechám překvapit, s čím příště vyrukuje GoGo. Přeji mu hodně elánu do dalšího vylepšování jeho díla a věřím, že ho moje poslední dojmy příliš nezamrzí a neodradí ho od budoucí práce.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 18.1.2004


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Red Alert najdete zde.