Neutral Zone logo

Webové startrekové hry u nás po dlouhá léta patřily mezi těžce nedostatkové zboží. Najednou, před pár lety jako by se něco náhle zlomilo a každý netoužil po ničem jiném, než nějaký ten online titul stvořit. Nejprve tu byla slovenská TrekGAME, následovala česká a zprvu řádně vykradená Kolonie DarkFort, která se dnes už celkem efektivně začíná stavět na vlastní nohy. Kdo by ještě před takovým rokem čekal, že tím bude hráčské libido v naší prťavé zemičce ukojeno, šeredně by se zmýlil.

Operační konzoleJako derivát původních dvou titulů se před několika měsíci nenápadně vplížil mezi uživatele projekt Theta Fleet, který stavěl na zjednodušeném principu dříve uvedených konkurentů. Jeho smyslem a cílem bylo vrátit hru zpět ke kořenům žánru a přiblížit ji tak zároveň opět více obyčejným lidem. Méně adminství, více volnosti v počínání – abych to tak nějak stručně vyjádřil. Opět jsme čekali, že víc už nás přepadnou nemůže a přece. V rychlém sledu za sebou byl ohlášen slovenský strategický počin TrekOnLine, který bych si dovolil přirovnat spíše k herkám typu Duna Online nebo Red Dragon, a český optimismem nabitý Kvadrant 5, jenž si pro změnu řekl, že se utká o přízeň fanoušků s veterány, TG a DF.

Vývojem kolem webových titulů jsem byl v poslední době skoro až znechucen. Překotné zakládání her je sice věc na první pohled zajímavá a záslužná (byť jistě vedoucí do pekel), ale pouze v případě, že vše jde, tak jak má a zmíněné „pokusy“ pouze nepřidávají práci lidem jako jsem já. Zářným příkladem tohoto fenoménu budiž K5, jehož beta i veřejné spuštění je donekonečna odkládáno a upřímně ztrácím víru v to, že tvůrci mají skutečně hotovo tolik, kolik říkají. Nechci zabřednout do nějakého komentáře, ale rád bych vám tím alespoň naznačil stav mysli, jaký mi byl v uplynulých dnech vlastní. To samozřejmě není nijak samoúčelné, jelikož právě v období největšího neklidu mne zaskočil mail uvozující přípravy online hry fungl nové.

Když jsem byl vyzván tvůrci Star Trek: Neutral Zone na nezávazný rozhovor o jejich počinu, myslel jsem si takříkajíc své. Pokecu jsem se pochopitelně nebránil, informovat o nových ST hrách je ostatně naše práce, ale… Zjednodušeně řečeno; skepticismus ze mě jen tryskal. Nechtěl jsem dát projektu šanci. Chtěl jsem ho zadupat do země. A také proč ne? K5 je v přípravě už kolik měsíců a stále NIC, tak kolik by mohla mít tahle partička za sebou? Předpokládal jsem, že se podívám na pár konceptů, vyslechnu pár nápadů, ale o hře už znovu s největší pravděpodobností neuslyším.

Konzole velícího důstojníkaChyba. Autoři mě příjemně překvapili nejen svým nadšením, pohotovostí a připraveností, ale zejména skutečností, že „odborné veřejnosti“ hru představili v podobě, kterou bych si dovolil označit za takřka finální. Po lopatě řečeno – titul je podle všeho nedaleko dokončení a můj osobní tip je, že se mezi lidi dostane o drahný měsíc dříve, než tomu bude v případě K5 či TrekOnLine. To bychom snad měli k úvodu. Nebudu se dále patlat v omáčce vedlejších informací a povíme si konečně něco o titulu samotném; o tom, co nabízí nového, co starého, čím vás dost možná překvapí a proč si nakonec i já myslím, že je tak pravděpodobný přesun mnoha hráčů stávajících „webovek“ k tomuto novému dítku.

Začneme tím, co vás upoutá na první pohled. Jistě to bude vizuální zpracování. Ač má Star Trek: Neutral Zone v současné rozpracované podobě stále nejednu technickou i obrazovou mušku, už teď můžeme s klidem říci, že půjde o jednu z nejlépe vypadajících ST online her vůbec. Základní LCARS rozhraní určené pro anonymní návštěvníky a příslušníky Hvězdné flotily je sice ještě mírně na hranici mezi skutečnou seriálovou podobou a fanouškovskou fikcí, ovšem takový přehled plavidel flotily nebo ztvárnění lodí a jednotlivých stanovišť už takřka nemá chybu. Každá ve hře přítomná aliance/rasa má pro své členy (tedy hráče) připraveno vlastní ovládací rozhraní a adekvátně je upraven pochopitelně např. i vzhled interního komunikačního systému nebo hráčských terminálů.

Předešlou větou jsem mírně naznačil něco z příběhu a struktury hry samotné, tudíž by bylo vhodné objasnit vám i zbytek. Dějové pozadí, na kterém se vlastně vše odehrává, je celkem prosté a v mnoha ohledech ne nepodobné právě K5 – není to poprvé ani naposled, co se tyto hry střetnou ve svých možnostech a cílech. Zkráceně vzato – někdy kolem roku 2370 se vztahy mezi UFP a Klingonskou říší díky prekérnímu diplomatickému incidentu náhle rapidně zhorší. Dochází opět k přeskupování vojenských sil, rozdělování území, zbrojení a rozestavování základen. No a jak už to tak bývá, samozřejmě se objeví nějaký ten problém. Tím je v tomto případě oblast několika hvězdných systémů, kde se střetávají hranice UFP, KE a (aby toho málo nebylo) i Romulanského hvězdného impéria. Tedy něco na způsob filmové „Planety galaktického míru“ – Nimbusu III.

Přehled důstojníkůO oblast začne standardní tahanice a válka je na spadnutí. Co na spadnutí! Prakticky vzato už okamžikem vašeho vstupu do hry dávno spadla a válí se po zemi jako nějaký zpitý žok. O co tedy jde dál? Prvním vcelku potěšitelným a progresivním krokem je zrušení klasické instance Akademie Hvězdné flotily. Při prvním logu do hry se okamžitě stáváte nižším důstojníkem; konkrétně praporčíkem. Logicky vzato – jak byste také chtěli studovat na SFA, když můžete při vyplnění osobních údajů hnedle vedle obligátní UFP, resp. SF, vstoupit do služeb KE nebo RSE. Doufám, že vás ty zkratky moc nematou:-).

A jelikož jste jistě bystří čtenáři, už vám asi docvaklo, co že bude tou další novinkou. Ano, stejně jako K5 i tvůrci Star Trek: Neutral Zone chtějí hráče nejen rozdělit obligátně podle ras, ale tyto rasy a tedy jednotlivé uživatele postavit přímo proti sobě. Přímo famózní idea. Ve hře tak narazíte na tři výše zmíněné velké afilace a rovněž i několik plavidel neutrálních, resp. nezúčastněných. S tímto krokem souvisí několik dalších „vychytávek“, ale já jejich popis vezmu trochu oklikou. Zkuste mi schválně říci, co je největší slabinou současných online web her? Na rozmyšlenou máte přesně jednu mezeru mezi odstavci…

Ano, ano, už to slyším…. Ne Dane, skutečně nemám na mysli absenci erotických klubů na hvězdných základnách. Co dál? No tak to o těch vylízaných administrátorech jsem raději jako přeslechl. Hm, hm. No, máte sice samé zajímavé názory, ale já bych rád vypíchl něco jiného. Ačkoli vám intelektuálové a všichni ti velcí mistři fanoušci budou tvrdit, že Star Trek je zejména naše inspirace, životní filozofie, moudro, diplomacie a tak vůbec, já mám dojem, že tenhle seriál je v samém základu stále ještě primitivně vzato o těch dobrých a zlých, kteří stojí proti sobě a čas od času si to pořádně nandají. Tedy, mně osobně přijde, že je to právě BOJ, který Star Trek rovným dílem stejně jako výše uvedené ctihodné popisy charakterizuje. A je to naprosto paradoxně zase boj, který je i přes svou zásadní váhu (která se projevuje např. i v klasických hrách) naprosto nehorázně v současných „webovkách“ zanedbáván.

Informace o plavidleDF a TG se přes veškerou snahu jejich tvůrců prostě smrskly jen na nekonečnou řadu nudných dialogů bez špetky pořádné akce. A když už na nějaký ten boj dojde (tu lépe, tu hůře zvládnutý), vždy se tak jako tak omezí na prosté namačkání (v lepším případě) několika primitivních povelů nebo ústní komunikaci s počítačem. Nějaká taktika nebo možnost výrazněji ovlivnit výsledek bitev absolutně chybí. Dříve mi to vlastně ani nepřišlo nijak podezřelé, současný systém se zdál být tím jediným možným, ale… Evidentně to tak není a během prezentace titulu mi to bezezbytku autoři Star Trek: Neutral Zone dokázali.

Podstatou této hry bude totiž podle všeho právě boj. Jistě nebude tím jediným, na co během vašich dobrodružství narazíte, ale zdá se, že se mu konečně nebudeme muset vyhýbat kupou diplomatických frází. A to, uznejte sami, by bylo v případě titulu, který proti sobě staví přímo samotné hráče, dost ubohé. Těsně před ukázkou jsem se pochopitelně snažil podle rad připravit na šok, který mi případně způsobí procházka po lodních systémem a konzolích, ale tohle! Myslím, že nebudu ani trochu přehánět, když vyslovím takřka rouhačsky… Ne, já nemůžu, to by byl vážně hřích. OK, medituji, soustředím se, jdu na to. Star Trek: Neutral Zone je prostě tou nejbrutálnější, nejkomplexnější a nejrealističtější ST hrou, jakou jsem za svůj život měl tu čest spatřit.

Ne, nemám na mysli pouze mezi online tituly. TOHLE prostě absolutně ničí veškeré moje představy o bohatých možnostech a složitém plnohodnotném ovládání kousků jako SFC nebo BCOMM. Ať už mluvíme o funkcích kapitána, který skutečně drží pod placem celou posádku, lehce vyznamenává, aktivuje autodestrukci atd., nebo se zaměříme na některý z konkrétních postů, stojí tu před námi produkt jedinečných možností. Všechny ty ukazatele, hejblátka, tlačítka, nastavovátka, posuvníčky – je toho prostě tolik, že bych nevěděl, kde s popisem vlastně začít. Nemohu v tuto chvíli bez uzardění říci, že se na nás řítí něco, co zcela změní naše chápání kvalit webového hraní. Finální úroveň tohoto počinu a skutečná atraktivita všech nabízených „úžasností“ se totiž neprojeví dříve než s příchodem konečné verze hry. Jednoznačně ovšem mně předvedená ukázka znamená neskutečný příslib do budoucna. Pakliže se všechny aspekty titulu podaří tvůrcům správně sladit a budou fungovat tak, jak mají, úspěch je snad nemůže minout.

Panel strojovnyNapř. pro strojovnu a operační konzoli autoři chystají (spíše už přichystali) takové hrátky s managementem oprav, resp. přesuny energií, že se o tom SFC a dalším ani nezdá. Takhle si představuji práci Scottyho nebo LaForge – být ohromen, zavalen možnostmi a eventuelními nastaveními. Taktika? Ta samá písnička. Jak útočit, kam útočit, jakou silou, kdy. Dělalo se vám zle při posilování štítů v SFC nebo KA? Tak tohle raději ani nezkoušejte.

Nebojím se to přiznat, autoři si to zaslouží. Mluvíme tady o jedné z nejlepších her (původní „nejlepší hře“ jsem se přeci jen obával vyjádřit veřejně:-)), jaká kdy spatřila světlo světa, jakkoli se to může zdát být nadnesené nebo z mé pozice neuvážené. Je to prostě tak. Pokud tedy neselže nějaký vnitřní aspekt, do kterého jakožto prostý „žurnalista“ nevidím, nebo nezklame zasloužený zájem ze strany hráčů (protože na nich vše bezesporu stojí), můžeme se brzy dočkat opravdu velice příjemného „překvapení“ na jinak trochu skomírající herní ST scéně. Toto si dovoluji tvrdit na základě prosté, ale dost možná té nejpravdivější definice, kdy nejlepší startreková hra je ta, která mi umožňuje nejlépe se vžít do seriálu a jeho universa.

Co říci více závěrem? Co by ještě stálo za zmínku a neměl bych to opomenout? Snad možnost průběžného budování nových základen, stanic a obranných jednotek. Dále nesporně užitečná funkce samostatně použitelných raketoplánů, okoukaný nápad s předáním velení do rukou hráčů, slibná existence tajných služeb nebo třeba speciální hodnost diplomata. Ne nezajímavou se jeví i idea průběžně plynoucího času a s tím související přidávání nově vynalezených, resp. zkonstruovaných, lodí jako je ENT-E či romulanská třída Norexan. Hra je zatím hotova ze 70% procent a do nákupu vlastní domény ji (resp. zatím veřejně pouze prezentaci) naleznete na adrese www.neutralzone.wz.cz.

Jiří Bigas,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 16.9.2004


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Neutral Zone najdete zde.