Legacy logo

Jak dlouho vydrží letět zmrzlá slza vesmírem?

Hrát Star Trek: Legacy je jako dívat se na velkolepý start raketoplánu z mysu Canaveral a pak jít pouštět rachejtle. Víme, že do toho raketoplánu nikdy nesedneme, a že tubus plný výbušnin je jen vzdáleným odleskem triumfu technologie. Stejně tak simulátor Star Trek: Legacy od zkušených Mad Doc Software (Star Trek: Armada II, Empire Earth II) a produkční Bethesdy (série The Elder Scrolls) je jen odleskem toho, čím byl Bridge Commander nebo Star Trek: Armada. V rámci příběhu se objeví kapitáni Archer, Kirk, Picard, Janewayová a Sisko, všichni nadabováni herci, kteří je v seriálu představovali. Virtuózně napsaný příběh má napínavé momenty a nečekané zvraty, vždyť za ním stojí D. C. Fontana a Derek Chester, zkušení scénáristé seriálů. Jak to vypadá pěkně na papíře, tak to nefunguje při hraní. Dobrou hru nedělá pouze scénář a slavná jména, dobrou hru dělají promyšlená herní pravidla a konzistentní herní svět. Takovými kartami Legacy nedisponuje, alespoň ne v podobě, která byla vypuštěna na pulty obchodů. Vývojářské chyby pomalu mění internetoví modeři, kteří na softwarový skelet pomalu montují skutečně užitečné herní prvky - za půl roku, možná za rok, bude Legacy už tak namodovaná, že její hraní bude možná i zábavné.

V časovém úseku čtyřiceti let prozkoumáváte s jednotlivými kapitány a jejich loděmi záhadné události, které jsou podivuhodným způsobem spjaty s dlouhožijícími vulkánskými vědci, Klingony, Borgy a Romulany. Kromě Enterprise ovládáte ještě další tři federální lodě, dohromady pak tvoříte údernou sílu pro boj s nepřáteli. Silně předskriptované mise obvykle zahrnují právě poražení nepřátel, případně výzvědný úkol s cílem identifikovat nejrůznější předměty nebo obranu stanic a... bla bla. Struktura misí se neustále opakuje a ničím zásadním nepřekvapuje, tudíž by se mohlo zdát, že jde především o komplikované bojové situace pro taktické mozky. A skutečně, 2D mapa přehledně shrnuje situaci v 3D vesmíru a jednoduše se v ní orientujete, jenže počet strategických rozhodnutí, která ovlivníte, je minimální: střelba phaserem, torpédy a pohyb na nejrůznější místa. Nenaleznete zde možnost taktických formací nebo pomoci poškozené lodi. Při přepnutí do 3D vesmíru pak ovládáte lodě manuálně, radosti z hraní ovšem brání krkolomné ovládání a pocit, že se vývojáři nerozhodli, jestli mají hráči hrát arkádu, nebo simulátor. Stiskem směrových kláves (WASD, ovládání není možné redefinovat) měníte směr letu, pohybem myši pak úhel kamery. Na graficky dobře provedené federální lodě se sice krásně dívá, ale jejich neohrabanost je ubíjející a nepřátelé jsou naopak velmi hbití. Znamená to, že jakýkoliv nepřátelský manévr doprovází šílené ježdění myší a paralelní mačkání kláves pro ideální obrátku. Každá mise trvá kolem půl hodiny čistého herního času, v jejím průběhu přitom není možné ukládat pozici. Co k takovému přehmatu dodávat...

Ukvapenost a nedostatečné testování jsou patré i z grafického provedení. Oproti Darkstar One, kde vesmír žil jako jeden velký organismus, se zde nesetkáme ani s jednou vesmírnou anomálií navíc. Ve chvíli, kdy mluví kapitán Enterprise, zůstává kamera fixována na plavidle - i v animačkách! - z toho plyne pocit, že lodě mluví, ale nemají v sobě lidské bytosti. Odcizenost vesmíru a samotné technologie se může zalíbit možná robotům, ale ne lidským hráčům. Přitom potenciál titulu odhalili nedávno modeři, když odkryli dva nepoužité herní módy - dobytí planety a eskortu. Pakliže jste startrekoví fanatici a Legacy si nenecháte vzít, určitě před samotným hraním zavítejte na Legacy Files, kde jsou všechny užitečné mody, včetně odemknutí původně nehratelných lodí a modu, který umožní ukládání pozice v průběhu hraní.

Star Trek: Legacy je béčkovým titulem s áčkovým producentem a áčkovou cenou. Jak je možné, že manažeři Bethesdy vůbec odsouhlasili vypuštění hry bez dalších dodatečných úprav, je velkým otazníkem. Možná spoléhali na samotnou značku Star Trek, hlasy známých herců a profesionální scénář, možná, že hru vůbec nehráli - každopádně by měli své síly věnovat vývoji titulů se slibnou budoucností. Například dalšímu dílu The Elder Scrolls.

Level index: 04

Hra, která mohla se svým profesionálním dabingem a vynikajícím scénářem pokořit předcházející tituly ze světa Star Treku, nakonec pohořela na neschopnosti vývojářů z Mad Doc Software udělat pořádně zábavnou hru.

+ Uvažovat o hraní hry se dá jedině v případě, že jste ochotni modovat XML soubory, nebo vám nezáleží na tom, jak zábavné je hrát, ale čekáte na hlasy oblíbených kapitánů za doprovodu bombastické orchestrální hudby.
- Jak kolotočová stavba misí, tak naprosto pitomé ovládání.

Pavel Dobrovský,
Level