Danny Pelfrey Interview



Ve všech médiích včetně her je hudba schopna vyvolat širokou řadu emocí. Může vést hráče k prožití strachu, vzrušení, smutku, dojetí, krásy a dalšího a pomáhá jim k hlubšímu zážitku. Z toho přirozeně vyplývá silný argument, že hudba může udělat z dobré hry hru skvělou. Zatímco někdo má sklon oceňovat hudbu více než ostatní, není pochyb, že její přítomnost hraje významnou roli v celkovém herním zážitku a v pozdějších úvahách o ní. Jedním z umělců, kteří jistě velmi přispěli k mnoha herním projektům v tomto roce, je Danny Pelfrey, hudebník a skladatel nejen pro hry, ale také pro film a televizi.

Danny PelfreyAčkoliv jeho zásluhy pokrývají široké spektrum her, většinu práce odvedl na StarTrekovských titulech jako jsou Elite Force, Away Team, Armada a chystaní Bridge Commander a Borg Assimilator. Pelfrey rovněž propůjčil svůj talent animovanému filmu "Joseph: King of Dreams" společnosti DreamWorks SKG, jakož i televizním show včetně "That's Life", "Spiny City" a "Felicity". Za jednu epizodu v posledně zmíněném seriálu byl nominován na cenu Emmy za vynikající hudební kompozici. Nedávno jsme měli velké štěstí a mohli si s tímto slavným skladatelem promluvit. V tomto interview s Dannym Pelfreyim se dozvíme o jeho minulosti, o procesu, kterým prochází při skládání svých děl, o tom, co si myslí o hudbě ve hrách a mnohem víc.

Action Vault: Můžete začít tím, že se představíte a popíšete svou hudební minulost?
Danny Pelfrey: Jmenuji se Danny Pelfrey a jsem hudebníkem a skladatelem pro televizi, film a hry. Hraji na spoustu různých nástrojů včetně kytary, trubky, flétny a saxofonu, ale hlavně se zabývám skládáním.

Má hudební minulost je sbírkou zkušeností, která začala stylem folkové hudby, se kterou jsem se setkal jako dítě v Západní Virginii. Velmi brzo mě začali lákat strunné nástroje jako cimbál a mandolína, na které se běžně hrálo v této části země. I dnes do svých děl stále včleňuji unikátní hudební tradice jako folkové pěvecké sbory a domorodé bubny.

Když mi bylo devět, popadl jsem kytaru a nemohl ji odložit. S podporou svých rodičů jsem vyhledával příležitosti hrát ve velkých kapelách a s ostatními hudebníky. Miloval jsem způsob, jakým se hudba dává dohromady, takže jsem brzy začal skládat a dirigovat. Po střední škole jsem zamířil do Bostonu studovat na Berklee College of Music. Tam mě ještě více inspirovaly zvuky Bostonského symfonického orchestru a další neuvěřitelní hudebníci jako Sonny Rollins a Miles Davis, kteří přijeli do Bostonu účinkovat.

Protože je moje hudební kariéra tak rozmanitá, musel bych říct, že jsem zažil několik vrcholů sahajících od hraní na živo s Ericem Claptonem, přes skládání a řízení hudební partitury pro "Joseph: King of Dreams" společnosti DreamWorks SKG, moji nominaci na cenu Emmy za vynikající hudební kompozici pro seriál až po tvorbu hudby pro množství Star Trek her pro Activision.

Action Vault: Jak často hrajete počítačové hry nebo videohry? Máte nějaké oblíbené?
Danny Pelfrey: Počítačové hry jsou skvělou zábavou a hraji kdykoliv mohu. Tím si nejen odpočinu od skládání, ale také se zamyslím nad návrhy pro budoucí projekty. Už z nutnosti tvoří většinu mých oblíbených her Star Trek tituly od Activisionu. Musím je hrát, abych získal cit pro hudbu, ale i poté, co hudbu vytvořím, je hraji dál jen tak pro radost.

Action Vault: Kdo Vás pobídl ke skládání herní hudby? Pro jaké hry jste dosud skládal a o kom byste řekl, že měl vliv na Vaši práci?
Danny Pelfrey: Herní hudbu jsem začal skládat v roce 1993 pro Strategic Simulations. Bylo to pro mě zcela nové dobrodružství, ale rychle jsem si uvědomil, jak moc mě baví psát pro toto médium. Hry od SSI se opravdu hodně hodily pro gotický, náboženský styl hudby, který je podle mě velmi mocný. Na přelomu 15. a 16. století bylo v tomto žánru napsáno dílo nazvané "O Magnum Mysterium", které na mě má stále silný vliv.

Herní tituly, pro které jsem skládal, zahrnují Star Trek: Away Team, Star Trek: Voyager Elite Force, Star Trek: Armada a Dark Reign pro Activision. Pajama Sam pro Humongous Entertainment, Sword of Heroes, Imperialism, Pacific General, Star General, Fantasy General, Steel Panthers 2, Age of Rifles, Thunderscape, Entomorph a Great Naval Battles pro Strategic Simulations. Out of the Sun pro Domark Software a Camp Make a Wacky pro I.S.F. Software. Toto všechno pro mě byly do jisté míry velmi uspokojující projekty kvůli umělecké svobodě, kterou jsem dostal. Profesionálové, se kterými jsem pracoval v herním businessu, jako Ralph "Cooksey" Thomas z SSI, Trey Watkings, Laird Malamed a Eric Dallaire z Activisionu, Jon Clark ze Cyberlore a Mike Hawkins z Totally Games, abych uvedl alespoň pár, jsou velmi vnímaví a mají unikátní přístup, který shledávám osvěžujícím.

Můj tvůrčí přístup ke psaní pro film, televizi nebo hry je tomu velmi podobný, ale výrobní cyklus pro herní hudbu není často tak těsný jako pro film a televizi - i když to vždy neplatí - což mi umožňuje hudbu skutečně vypilovat s tím, jak vývoj hry pokračuje. Různé typy her se přirozeně dožadují odlišných hudebních stylů. Obecně řečeno, akční hry volají po pozitivní činorodé notě, zatímco RPGčka a další mnohem mozkovější záležitosti se více hodí na nějaký druh fantasy nebo klasického stylu.

Celkově vzato bych musel říct, že hudba velkých klasických skladatelů jako Stravinského, Wagnera, Mendelssohna a Debussyho jakož i současníků jako Johna Williamse, Jerryho Goldsmithe, Randy Newmana, Elliota Goldenthalla, Gabriela Yareda a Thomase Newmana měla a má největší vliv na moji práci.

Action Vault: Jaký druh hudby rád posloucháte? Kromě umělců zmíněných výše, jsou ještě jiní, jejichž hudba se Vám líbí?
Danny Pelfrey: Poslech hudebních partitur je něco, co mě baví a je to pro mě velmi stimulující. Jak už jsem zmínil dříve, John Williams a Randy Newman jsou dva mí nejoblíbenější. Jsem také fanouškem populárních umělců jako Matchbox Twenty, Red Hot Chilli Peppers, Sting, Green Day, Moby a Eric Clapton.

Action Vault: Prosím, popište proces tvorby hudby pro danou hru a stupeň interakce mezi Vámi a vývojáři.
Danny Pelfrey: Z mého pohledu platí: Čím dříve, tím lépe. Ideální je začít, když se herní koncept teprve vytváří. Avšak častokrát je hra už nějakou dobu ve vývoji a už se odvedl určitý kus práce na grafice. Od začátku do konce jsem v těsném kontaktu s vývojáři a vydavatelem, hraji hru, posílám věci tam a zpátky, vyměňujeme si nápady a odezvy. Proces rychle začne žít svůj vlastní život.

Action Vault: Jaké nástroje, technologii, zařízení a další náčiní používáte pro ulehčení procesu skládání hudby?
Danny Pelfrey: Mám čtyři Gigastudia, množství samplerů, počítače Macintosh a PC, digitální video systém a digitální konzole, které používám při tvorbě hudby. Také spolupracuji s hudebním návrhářem a vytváříme upravené zvuky pro každý projekt. Živé nástroje a pěvecké sbory jsou dalšími prvky, které rád včleňuji, pokud na to stačí rozpočet. Navíc, moje žena je báječná zpěvačka a někdy použiji i její talent.

Action Vault: Jaké jsou nejhezčí a nejobtížnější aspekty psaní herní hudby?
Danny Pelfrey: Pro mě je nejradostnější částí psaní hudby pro tento průmysl kreativní myšlení, se kterým se neustále setkávám u části návrhářů, vývojářů, lidí z marketingu a vydavatelů. Kreativní lidé v tomto businessu pocházejí z místa, kde fantazie a představivost jsou jedinými ukazateli směru. Nejnáročnější částí procesu je počáteční spolupráce, kdy musíme sladit hudební styl a typ hry.

Action Vault: Jste obzvláště pyšný na Vaši práci v nějaké specifické hře?
Danny Pelfrey: Vždy jsem byl fandou všech příběhů ze Star Treku a obzvláště fandou hudby, která pro ně byla napsána. Byl jsem nadšen, když jsem se stal jedním ze skladatelů Star Treku. Samozřejmě jsem velmi potěšen Star Trek hrami - bylo zábavné je dělat a obdržel jsem ohromnou pozitivní odezvu. Také se mi strašně líbí použití živých pěveckých sborů pro hry Strategic Simulations jako Sword of Heroes.

Action Vault: Podle Vaše manažera Bob Rice z Four Bars Entertainment Steven Spielberg jednou řekl: "Hudba je minimálně 50% zábavné hodnoty filmu." S ohledem na hry, jak byste na toto reagoval?
Danny Pelfrey: Myslím, že v herním průmyslu roste uvědomění si toho, jak je hudba kritická pro celkový zážitek ze hry. Filmy, televize a hry nemají jen obrazovou stránku - je to hudba, která dokresluje obrázek. Hudba může vyvolat všechny druhy emocionálních odezev od rozpumpování po zklidnění. Je jasné, že tento vliv má moc herní zážitek buď povýšit nebo oslabit.

Action Vault: Ačkoliv se severoamerickému hernímu průmyslu podle všeho daří dobře a je dokonce větší než filmový průmysl, nemá stený kredit. Když to víte, jak si myslíte, že se může herní hudba poměřovat s nahrávkami a filmovou hudbou?
Danny Pelfrey: Skutečnost, že mnoho hráčů her má nyní na svých počítačích surround systémy 5.1 je znamením, že naše publikum si nejen cení dobré kvality hudby, ale rovněž ji i očekává. Vůbec nepochybuji o tom, že dobrá herní hudba má všechno to co oceněná filmová partitura. Alespoň to je mým cílem.

Action Vault: Co si myslíte o vydávání soundtracků s herní hudbou? Aby se herní hudba dostala k širšímu publiku, co se musí stát?
Danny PelfreyDanny Pelfrey: Myslím si, že více vydavatelů her musí investovat část své tvůrčí energie tímto směrem. Proč by nemělo dávat smysl nabízet CDčka s herní hudbou, když se nabízí CDčka s filmovými soundtracky? Fanouškovská základna tu nepochybně je. Hudba je podstatnou součástí herního zážitku, stejně jako je pro film nebo televizní show. Možná největší poklonou, kterou jsem kdy dostal a příhodou, která má k tomu co říct, je fakt, že jsem nedávno viděl jednu svou herní skladbu - úvodní znělku pro Star Trek: Voyager Elite Force - na Napsteru.

Action Vault: Na jakých hrách a dalších projektech právě teď pracujete?
Danny Pelfrey: Dokončuji další Star Trek titul pro Activision - Bridge Commander - a pracuji na novém - Borg Assimilator. Potom budu dělat hudbu pro Star Trek: Armada II. Další projekty, které jsem nedávno dokončil, zahrnují hudbu pro film a video "Joseph: King of Dreams" od DreamWorks SKG, které získalo ocenění "Video of the Year 2001" a "Song of the Year", dále hudbu pro "Felicity" v sezónách 2000 a 2001, včetně epizody nazvané "Help for the Lovelorn", za kterou jsem získal nominaci na Emmy v kategori "Vynikající hudební kompozice pro dramatický seriál" a dále ještě hudební kompozici pro seriál "That's Life" pro CBS Television a Paramount Television a pro seriál "Spin City" pro ABC Television a DreamWorks Television na sezónu 2000-2001.

Action Vault: Určitě existuje mnoho těch, kteří sní o tom, že jednoho dne budou profesionálně skládat hudbu. Jakou radu byste jim dal, obzvláště těm, kteří si přejí skládat pro hry?
Danny Pelfrey: Učit se o všech druzích hudby a vyvinout si unikátní úhel pohledu. Když dostanete příležitost proniknout do businessu, je dobré mít něco, co můžete položit na stůl. Buďte zběhlí a jistí si tím, co prezentujete. Také se naučte umění spolupráce. Je životně důležité, abyste byli schopni pracovat dobře s množstvím ostatních profesionálů kolem vývoje her.

Action Vault: Předtím, než skončíme, je ještě něco, co byste rád řekl našim čtenářům?
Danny Pelfrey: Za prvé, rád bych něco slyšel od lidí na své webové stránce. Řekněte mi, co máte a co nemáte rádi na herní hudbě a jak hudba zlepšuje Váš zážitek ze hry. Hrozně rád bych věděl, jaká herní hudba se lidem líbí a jestli mají zájem o to, koupit si CDčka s herní hudbou.

Action Vault: Čtenáři, kteří navštíví tuto stránku mohou také najít spoustu dalších informací o tomto hudebníkovi a skladateli, takže Vás vyzýváme, abyste se na ní podívali a přidali nějaký komentář, když už tam budete. Také bychom rádi vyjádřili náš vděk Dannymu za to, že si našel čas promluvit si s námi o sobě, a že se s námi podělil o své názory na hudbu a herní hudbu zejména.

Za Action Vault: Richard "Jonric" Aihoshi
Za Star Trek Games.CZ: Martin Kovář



Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Voyager Elite Force najdete zde.