Pokud jste někdy toužili být kapitánem hvězdné lodi, Bridge Commander tento sen dokáže splnit.

Svět Star Treku je do nejmenšího detailu úžasně propracovaným prostředím, které zná každý fanoušek. Setkáváme se v něm se stále stejnými loděmi a postavami (kapitáni a posádka hvězdných lodí), které zažívají svá dobrodružství během cest kosmem. Příběh konkrétně této hry začíná rutinní misí, kdy se kapitán právě chystá přistát na povrchu jedné planety – v tom ale dojde k nenadálé přeměně slunce na supernovu. Planeta je explozí zničena, kapitánův raketoplán též. USS Dauntless, loď třídy Galaxy, která je při incidentu též vážně poškozena, se ocitá bez velitele. Dauntless je odtažena do vesmírného doku k opravám a na uvolněné velitelské místo nastupujete vy... Celou hru pak sledujete z vlastního pohledu, veškeré dialogy probíhají přes klávesové příkazy.

Bridge Commander je rozdělen na několik epizod, které se skládají z jednotlivých misí. Celou hrou se však táhne jednotná linie, která z misí vytváří průběžnou kampaň. Přibližně v polovině hry si pak i polepšíte ve vybavení, jelikož se vám do rukou dostane modernější a výkonnější Sovereign. Místo tréninku je na můstek přidělen jako poradce kapitán Picard, v průběhu hry se objeví další host, a to android Data. Na můstku se ještě nachází první důstojník (resp. důstojnice), zodpovědná za velení nad lodí a komunikaci mimo loď, navigátor pilotující loď podle kapitánových příkazů a taktický důstojník, dohlížející na probíhající boje. V případě poškození také určuje priority a řídí probíhající opravy. Posledními členy můstku jsou důstojníci strojní a vědecký.

Bridge Commander by se dal nejspíš označit jako simulace velení. Jako kapitán velíte ozbrojené lodi s více než 800 členy posádky a rozhodujete o jejich životech. Loď neřídíte celou dobu, ta pracuje autonomně, jen vydáváte rozkazy. Rozhodujete na základě doporučení svých důstojníků, a to jen v nejdůležitějších otázkách. Mohlo by se zdát, že jde pouze o taktickou simulaci rozhodování, ale na vývoji se podíleli lidé z Totally Games, kteří jsou odpovědní za simulátorové řežby z prostředí Star Wars (X-Wing vs Tie Fighter). Zde ale vesmírné boje neprobíhají jako souboje malých stíhaček, ale jako duely majestátních kolosů, takže to celé připomíná spíše balet než akční bitvu. Velké lodi trvá velmi dlouho, než se dokáže otočit, a proto vhodně zvolený útok dokáže vyhrát prohranou bitvu s mnohem silnějším soupeřem. Cest, jak řešit problémy, a tak vyhrávat bitvy, je několik. Lze například vše přenechat posádce, určit cíl, vyhlásit červený poplach a pak jen sledovat souboj přes externí pohled. Tento přístup ještě víc navozuje dojem seriálovosti. Klidně ale vše můžete řídit ručně. Toto ovládání je trochu těžkopádné, ze začátku mi nesedlo, ale i přesto jsem si na ně zvykl. Často jsem si ale říkal, že nejlepší by byla VR helma a dvě datové rukavice, jedna pro zaměřování a střelbu, druhá pro pohyb lodi v prostoru. Bohužel, datové rukavice a VR jsou stále mimo dostupnost herních počítačů, možná by stačila pouze 4D myš.

Když přemýšlím, co se dá vytknout, napadá mě neexistence kvalitního radaru. Sice je zde k dispozici 2D radar, ale ten se pro navigaci v prostoru nehodí. Grafika je na druhou stranu skvělá. Kosmické koráby vypadají naprosto úchvatně a souboje excelují vizuálními efekty. Zvuková stránka za obrazovou nijak nezaostává. Podkreslující hudba je vytvořena na motivy seriálu a dynamicky se mění podle situace. V poklidných pasážích nastupuje táhlá až uspávající melodie, v bojových situacích ji nahrazují agresivně střižené melodie, které k boji přesně pasují. Celkový dojem je prostě vynikající a přes existenci drobných nedostatků lze Bridge Commander zcela právem považovat za jednu z nejlepších her, které kdy byly z prostředí Star Treku vytvořeny.

Hodnocení: 8,1

Daniel Hromádko,
Level

Přidáno: 16.2.2007

Použito se svolením časopisu Level.

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Bridge Commander najdete zde.