Indyho preview

Je 15. února 2002 a já jsem opět zabloudil na internet. Náhodou jsem také zašel (chodím tam pravidelně) na český server věnovaný počítačovým hrám. Jaké bylo mé překvapení ba dokonce šok, když jsem zde uviděl zprávu, že firma Totally Games vydala hratelné demo Bridge Commandera! Wow, to byla bomba. Okamžitě jsem se dal do stahování a neodradila mne ani jeho velikost - 109 MB. Jako skalní modemista jsem nebyl příliš nadšen, ale přeci jen zvítězila touha nad rozumem (a peněženkou). Spustil jsem download a čekal. Na osm hodin jsem zaměstnal telefonní linku a šel jsem koukat na TV. Okolo třetí hodiny ranní byl obr macíček doma.

Do instalace a pařby jsem se dal teprve druhý den ráno. Instalace proběhla bez sebemenších problémů a tak nastala očekávaná chvíle. Spustil jsem hru a přivítalo mě klasické LCARS menu, které se mírně podobá menu ze hry Voyager Elite Force. Po zadání volby New Game a otravném loadingu jsem se ocitl opravdu "v kůži" kapitána hvězdné lodi. Z pohledu z vlastních očí jsem nakráčel na můstek lodi USS Dauntless (třída Galaxy, takže klasická scenérie z Nové generace) a usednul do kapitánského křesla. Za několik okamžiků z turbovýtahu vyšel kapitán Picard a moje nová první důstojnice Saffi. První mise Bridge Commandera je klasický tutorial a Jean-Luc vás učí zacházet se všemi herními funkcemi.

Ach ta grafika. Na mém stroji P3 650 Mhz, GeForce 2, 256 MB RAM běhá absolutně plynule i na nejvyšší detaily. Záře z warp gondol a svítící okénka ve tmě vesmíru vypadají opravdu úchvatně, jako když sledujete nějakou epizodu Star Treku a nehrajete žádnou hru. To vše ale není nic v porovnání s efekty phaserů, torpéd a štítů. Grafici si dali tu práci a phaserový paprsek pobíhá po kolejnici na talířové části lodi a každý výstřel je doprovázen klasickým efektem, kdy z každé z obou stran kolejnice vyběhnou výboje a na místě kde se střetnou, vytřelí paprsek. S ním si dali tvůrci také práci. Je sice oproti originálu dle mého názoru trochu tmavší, ale to vůbec nevadí. Štíty vypadají také skvěle a je na nich vidět nápor a slábnutí při husté palbě. Jedinou menší vadou na kráse jsou postavy a displeje počítačů. Postavy působí dost staticky, hodně hranatě a graficky nedosahují úrovně postav třeba z Return to Castle Wolfenstein. Polygony rozhodně nepřekypují, ale vzhledem k tomu, že Bridge Commander je simulátorem vesmírných lodí a ne postav, musím uznat nesporné kvality použitého enginu. Na počítačových obrazovkách mi vadí jen to, že se na nich objevuje stále ten samý motiv LCARS se stejnými obrázky a to trochu kazí výsledný dojem. To jsou ale jen kosmetické drobnůstky a ve finální podobě to může vypadat jinak a počítačových textur snad bude víc.

Přejděme k ovládání, to je samo o sobě velice intuitivní a snadno se naučíte, kde se co nachází a kde se dá co přepnout. Na začátku rádi za sebe necháte většinu úkonů dělat podřízené, ale později zjistíte, že nejlepší pilotáž si stejně zařídíte jen sami. Trochu horší přístup máte sice k inženýrské a vědecké konzoli, neboť je máte za zády a musíte často šmejdit myší i o 180 stupňů, takže v bitevní vřavě se máte opravdu co otáčet. Ovládání zvenčí v taktickém módu je též zajímavé, ale trochu obtížnější. Musíte točit s lodí a mít nepřátele stále na očích, kdežto z můstkového pohledu se kamera hlavní obrazovky nespouští z nepřátelské lodi a vaše plavidlo se automaticky k němu natáčí čelem. Zmáčknutím jediné klávesy se však kamera může připnout na záda nepřítele a zas máte větší přehled. Jako třešnička na dortu je tu skvěle udělaný Freelook takže když toto všechno zkombinujete vhodně dohromady, máte vítězství v kapse.

Celá hra se ovládá pro simulátory netypicky myší, ale když se dáte do pilotování, klávesnice je k nezaplacení. Nejvíce se těším na možnost ovládat hru hlasovými příkazy. Tuto vymoženost by měla již obsahovat plná verze hry.

Mise hry jsou rozděleny spíš na úkoly než na loadingem oddělené mise. Prostě něco dokončíte a odwarpujete do jiné soustavy, kde na vás čeká další úkol, přičemž se kdykoli můžete vrátit do jakékoli lokace, ve které jste již byli. To se hodí zvláště, když chcete provést na lodi opravy a potřebujete se rychle zdekovat na území Federace, kde vaši poškozenou loď může někdo chránit.

Bridge Commander demo na mě zapůsobilo veskrze kladně a nemám více co dodat. Hra to bude velice promyšlená a hlavně na mě dýchla skutečná kapitánská atmosféra, kterou jsem nezažil ani u Starfleet Academy nebo Klingon Academy. To byly jen jakési mise, které moc dějově nezářily, kdežto nespornou kvalitou Bridge Commandera bude právě silný příběh. Jak řekl jednou kapitán Picard - loď dělá lodí právě posádka - a s tou se člověk u výše zmiňovaných her skoro vůbec nesetkal. Vše tam bylo na vás (pocit jako když jste v jednomístné stíhačce), ale v Bridge Commanderu je posádka a interakce s ní alfou a omegou. Musím ocenit i umělou inteligenci. Váš "umělý" pilot - vlastně pilotka - řídí velice pěkně a váš taktický důstojník střílí dokonce i s rozmyslem. Ani nepřátelé nejsou žádná ořezávátka a rozhodně s nimi zažijete ještě spoustu perných chvil!

Už aby tu byla plná verze - a věřte, že až se objeví, budu jeden z prvních, kdo si pro ni poběží a utratí za ni veškeré těžce uškudlené kapesné.

Jan "Indy" Váňa
Přidáno: 17.2.2002

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Bridge Commander najdete zde.