Phasery cloumají s hvězdnou lodí. Můstek se chvěje a třese, všichni sebou hází, jako by snad byli na rozbouřeném moři. Všude poletují jiskry a z proražených potrubí syčí pára. Inženýr ve službě podává zprávu o škodách. Nevypadá to dobře - štíty jsou dole a klingonský Dravý pták se vrací, aby vás dorazil. Mohli byste se bavit lépe?
Ne, pokud jste fandové Star Treku. Poprvé připravují Activision a Totally Games počítačovou hru navrženou tak, že vás posadí přímo do kapitánského křesla a svěří vám velení nad federální lodí třídy Galaxy (jako Enterprise-D). S návrhářským týmem, který nás potěšil klasickými vesmírnými simulacemi X-Wing a TIE Fighter, doufáme, že tento ambiciózní návrh využije svého potenciálu.
Bridge Commander, zasazený do období Nové generace, je taktickou akční hrou - ne skalní leteckou simulací. Je zamýšlen tak, aby oslovil všechny, kteří někdy viděli provoz na můstku federální hvězdné lodi a představovali si sami sebe v kůži Jamese T. Kirka nebo Jean-Luca Picarda. Hodně z akce vidíte z kapitánského křesla. Kolem vás je ve standardní konfiguraci pro osazení můstku hvězdné lodi rozmístěna posádka - první důstojník, kormidelník, taktický důstojník, vědecký důstojník a inženýr jsou všichni přestavováni konkrétním členem posádky; směsice několika osobností je zde vytvořena proto, aby se na počítačích poprvé v historii vytvořil pocit vzájemné součinnosti a zapojení posádky na můstku do děje, jenž je dobře znám ze seriálů.
Toto je druh hry, pro který bylo PC vynalezeno. V tomto článku máte první možnost zjistit, jak vám Bridge Commander svěří velení nad vlastní federální lodí.
Kapitánův palubní deník
Začátek příběhu vás zastihne jako prvního důstojníka na můstku USS Icarus. Loď je na misi v hlubokém vesmíru, když v tom se nedaleké slunce náhle a nevysvětlitelně změní v supernovu. Váš kapitán je zabit při explozi a vy zdědíte velení. Vaším prvním úkolem je dostat se do blízkosti supernovy a pomoci několika federálním koloniím, které byly ohroženy smrtícím výbuchem.
Jak se bude příběh rozvíjet, dostanete šanci dělat skoro všechno, co musí dělat správný kapitán ze Star Treku; hra je vlastně navržena tak, aby ve vás vyvolala pocit, že prožíváte jednotlivé epizody první sezóny svého vlastní seriálu Star Trek. Protože ve hře nebudou žádné dvoudílné nebo pevně určené epizody, bude s vámi proud akce záměrně smýkat skrz proměnlivou strukturu epizod.
"Skutečně vám chceme poskytnout váš vlastní seriál," říká vedoucí projektu David Litwin. "Pravděpodobně si ani neuvědomíte, že postupujete po epizodách, ale určitě budete mít pocit, že procházíte sezónou Star Treku."
A za koho hrajete? No, to je součástí inovace: hrajete sami sebe. Ve hře neexistuje žádná vytvořená hlavní postava. Hru hrajete z pohledu první osoby z kapitánského křesla a vaše fyzická přítomnost je neviditelná; jinými slovy, neuvidíte, jakou máte barvu kůže nebo dokonce jaké je vaše pohlaví. Hlavní postava nemá ani hlas - nic, co by narušilo iluzi toho, že velíte vy.
Jako kapitán narazíte na Klingony, Cardassiany, Romulany a další rasy ze známého vesmíru, plus - překvapení - na novou a nepřátelskou cizí rasu, která se objeví později ve hře, aby udělala pořádný rozruch. To je samo o sobě velké vítězství; Paramount je notoricky známým striktním hlídacím psem licence a to, že ve Star Treku dovolí takovou velkou novinku, je vzácná věc.
Budete muset být velezkušení ve všech dovednostech, které dělají z kapitánů Federace ony nadlidské postavy, kterými jsou. Při debatě s kapitány spojeneckých, nepřátelských nebo neutrálních lodí za pomoci hlavní obrazovky na můstku si užijete spoustu diplomacie. Neustále k vám budou proudit hlášení od osazenstva můstku, dohlížejícího na různé klíčové části vaší mise. Příležitostně bude na můstku dokonce i host, kterého budete podle sáhodlouhé tradice Star Treku zvát na palubu k dlouhým a důležitým rozhovorům. Picard a Data (namluveni Patrickem Stewartem a Brentem Spinerem) vám budou rovněž příležitostně k dispozici ke konzultaci.
Hvězdné války
Samozřejmě, že můžete očekávat, že nejčastěji uvidíte staré dobré vesmírné bitvy.
"Tohle je akční hra a ne RPG," říká Litwin. "I když bych strašně rád udělal pořádnou startrekovou RPG hru a stále doufám, že ji jednoho dne udělám, tentokrát tu nic takového nenajdete. Tahle hra je o bitvách hvězdných lodí."
To znamená bitvy ve stylu, na který jsou fandové zvyklí; dramatické konflikty v pomalém tempu mezi velkými loděmi. Nebudou to souboje stíhaček; nebudou to rychlé střety. Budete mít právě tolik času, kolik ho mají kapitáni v seriálech, abyste mohli navrhnout strategii a pečlivě protivniky rozpitvat.
Protože hvězdné lodě jsou velké, pomalu se vlekoucí stroje, je kladen značný důraz na manévrování a ovládání zbraní. Vítězství patří veliteli, který umí lépe řídit svého kormidelníka a zbraňového důstojníka tak, aby v nepřehledných situacích získal co největší výhodu. Ze zbraní vypálíte a pak je musíte nabít; štíty se poškozují a energii musíte přesměrovávat do předních a zadních štítů. Vítězství po vás bude vyžadovat, abyste správně nastavili štíty vaší lodi a abyste připravili zbraně k vyslání smrtelného úderu.
Bridge Commander je hlavně o žáru bitev. Když selžou štíty, musíte učinit správné rozhodnutí - udržíte si hlavu vzhůru, zatímco se bude můstek otřásat a členové vaší posádky se budou válet po zemi? Přidělování energie je základní věcí, kterou budete muset vyladit. Vyberete si, které z lodních systémů budou prioritní, co se oprav týče. Zatímco budete poletovat mezi rolovacími nabídkami, budete muset přemýšlet opravdu rychle.
A co grafika?
Grafika neslevuje ze standardu, který Totally Games vytvořili v sériích X-Wing. Úžasně detailní modely lodí vytváří flotilu každé významné rasy Star Treku (kromě Borgů).
Výtvarný tým rovněž zašel do extrémních detailů, aby zachytil přesné podoby interiérů známých ze seriálů. Hlavní výtvarník Armand Cabrera studoval spousty starých epizod, aby zachytil nejrůznější podrobnosti můstků cardassijských a ferengských lodí. Vlastně existují obavy, že můstky budou až moc přesné.
"Některé z nich budou možná vypadat trochu divně," říká Cabrera. "Jeden z ferengských můstků, na který jsem se díval, byl zřejmě vytvořen v době, kdy seriál neměl příliš velký rozpočet. Je to jenom bílá obrazovka. Takže nám to usnadnilo práci na jeho 3D podobě."
Cabrera rovněž nakreslil jedny z nejkrásnějších a nejpropracovanějších pozadí vytvořených pro vesmírný simulátor. Nádherné supernovy, sluneční systémy a další nebeská tělesa zaplňují jeho kreslená pozadí a propůjčují misím uctivou a majestátní auru.
Vzájemné ničení lodí vypadá rovněž parádně. Konečně budete moci svými phasery skutečně vyřezat díry do nepřátelských lodí. Přesně tak; modely jsou plně deformovatelné a každý i malinkatý kousek lodě může být sežehnut, odpálen pryč nebo dokonce vypařen. Přeříznete-li cívku motoru, můžete očekávat odpovídající poškození lodě.
Ale možná nejdůležitější na herní grafice je práce, kterou udělali grafici na modelech postav na můstku. Každý z vašich důstojníků vypadá jinak, je vymodelován ve 3D z kreseb grafika specializujícího se na postavy. Jejich odlišné osobnosti budou hrát ve fungování týmu velkou roli.
Komunikace bez tváře
Bez jakéhokoliv druhu vizuální podoby vaší postavy a rovněž bez hlasu jste možná zvědaví, jak vlastně budete jednat s osádkou můstku. Řešení je jednoduché a mělo by do hry zapadnout. Hlasové příkazy vydává první důstojnice přesně podle toho, co si vyberete z jednotlivých nabídek. Kdykoliv se můžete rozhlédnout po můstku, a jak se zahledíte na každou ze stanic, otevře se automaticky příkazové menu náležející k důstojníkovi u stanice. Pomocí pohledu a kliknutí myší to pak vypadá, jako byste se otočili ke svému podřízenému a nařídili mu změnu kurzu.
Vaše účast u každé stanice tak může být detailní nebo odflinknutá, jak si budete přát. Můžete dát od řízení ruce pryč a přenechat rozhodnutí na umělé inteligenci postavy u každé stanice nebo převzít detailní kontrolu nad situací tím, že provedete příkaz každé stanice sami a podle svého. Když necháte svůj tým, ať řeší situace po svém, odvede chvályhodný výkon, ale nejvyšší pocta bude náležet těm kapitánům, kteří přijdou na to, jak ze sebe vyždímat maximum.
Při souboji lodí se budete moci spoléhat na zkratkové klávesy sloužící k vyvolání nabídek jednotlivých stanic, což vám dovolí zaměřit se na pozici a manévrování vašeho nepřítele.
Příležitostí pro skvělé kousky v Kirkově nebo Picardově stylu bude mnoho. Má nepřítel převahu zbraní? Schovejte se do mlhoviny a přelstěte ho jako Khana. K neutrálním lodím se chovejte slušně a později se z nich stanou výborní spojenci. A nikdy nedělejte dohody s Ferengy.
Tak co, jaký z vás bude kapitán?
Na to odpoví Bridge Commander v létě 2001.
Komandér Saffi Larsen, první důstojník. Saffi si vybrala velení už na Akademii. Byla cvičena nejlepšími instruktory a má přímo encyklopedickou schopnost recitovat důležité údaje o mnoha cizích rasách, zejména o Cardassianech a Romulanech.
Praporčík Kiska Lomar, kormidelník. Poté, co ji její rodina zapsala do náboženského řádu uctívajícího Proroky, opustila Kiska narychlo Bajor a jako sotva mladistvá vstoupila na Akademii Hvězdné flotily. Netrvalo dlouho a instruktoři si uvědomili její potenciál.
Nadporučík Miguel Diaz, vědecký důstojník. Při své první misi na palubě hvězdné lodi použil Miguel svůj výzkum týkající se matrice ovládání počasí na Zemi z dob studia k záchraně planety náležející Federaci před radioaktivní bouří a Hvězdná flotila ho povýšila na vědeckého důstojníka.
Felix Savali, taktický důstojník. Felix vstoupil na Akademii v útlém věku a pracoval tvrdě, aby vycvičil svoji mysl i tělo. Felix se naučil vulkánským technikám rozjímavé meditace. Bojuje výjimečně dobře, ale pouze tehdy, když musí.
Brex, šéfinženýr. Brex byl technickým důstojníkem na palubě bolianské obchodní lodě a ke vstupu na Akademii ho přesvědčili jeho kolegové. Brex získal pověst šprýmaře a svým unikátním smyslem pro humor si udělal mnoho přátel.