Deník zastupujícího kapitána lodi U.S.S. Icarus:
Dnes při plnění naší mise v dalekých končinách nám známého vesmíru zasáhla naši loď bez varování vlna sluneční protuberance. Bohužel musím do deníku zapsat, že při této nešťastné události byl zabit kapitán lodi. Muž jako on by si zasloužil hrdinštější smrt než tuto. Obřad a uctění jeho památky se bude konat pozítří. Současně však byla těžce poškozena naše loď, takže jsme tu zůstali bezmocně trčet. I přes utrpěnou ztrátu se celá posádka ze všech sil snaží zprovoznit alespoň ty nejnutnější systémy, abychom se odsud dostali dříve, než slunce opět něco vychrlí. Jako by to nestačilo, nachází se na čtvrté planetě této sluneční soustavy velká kolonie a my nemůžeme vzít všechny kolonisty na palubu. O naší současné situaci už jsem uvědomil Velení Hvězdné flotily a čekám každým okamžikem další rozkazy. Snad dostaneme brzy nového kapitána…
Přímý rozkaz Hvězdné flotily. Admirál Black:
Všichni litujeme nešťastné smrti kapitána Markova. Vaše současné situace není právě růžová, a proto vyžaduje rychlé jednání. Komandére Justowne, s okamžitou platností vám uděluji hodnost kapitána a svěřuji vám velení nad lodí U.S.S. Icarus. Gratuluji. Již dlouho vás pozoruji a mohu vás ujistit, že kapitánem nejste jen proto, že jste jediná loď v sektoru. Již několikrát jste dokázal svoje diplomatické zkušenosti, ale i odvahu postavit se nepříteli čelem. Čeká vás ale nelehký úkol. Jak už jsem zmínil, není poblíž v současné době žádná loď, která by mohla záhadu náhlé sluneční protuberance vyšetřit. Je to tedy na vás. Prozkoumejte celou oblast a přijděte tomu na kloub. Nemáte ale moc času, protože slunce může udeřit znovu a to by kolonisté na čtvrté planetě nepřežili. Za žádnou cenu nesmí dojít k další erupci. Pusťte se do toho, kapitáne!
Až na smyšlená jména by měla takhle nějak začínat nová hra Star Trek: Bridge Commander. Tu pro distribuční gigant Activision vyvíjí tým Totally Games Lawrence Hollanda. Bude se jednat o první vesmírný 3D simulátor, který se nechal inspirovat světem Nové generace. O tom, že by to mohla být skvělá hra, svědčí to, že Totally Games mají na svědomí takové hry jako X-Wing (1993), TIE Fighter (1994) nebo novější X-Wing Alliance (1999). Totally Games neponechávají nic náhodě a namísto toho, aby vyvinuli vlastní engine, zakoupili grafický engine společnosti Numerical Design Ltd. NetImmerse 3.0, což jim umožnilo se místo práce na enginu soustředit na různé detaily ve hře. Zakladatel, prezident a současně hlavní návrhář Totally Games Lawrence Holland k tomu říká: "To, že jsme se rozhodli přidat engine NetImmerse k našim vlastním herním technologiím, nám dalo šanci rychle rozjet několik projektů včetně Star Trek: Bridge Commander. Když jsme začínali s vývojem Bridge Commandera, měli jsme možnost navrhnout vlastní 3D engine od základu updatováním našich starších technologií, nebo koupit už hotový software. Nakonec jsme se rozhodli pro NetImmerse a to hned z několika důvodů. Třeba kvůli tomu, že jde použít na více platformách, obsahuje pokročilé technologie a je otevřen pro přidávání vlastních prvků. NetImmerse nám poskytl čas navíc, takže jsme se mohli zaměřit na přidávání nových špičkových prvků, které jsou postaveny na jeho základu."
K tomu dodává Mitch Lasky, výkonný viceprezident Activision Studios: "Způsob, jakým Totally Games dokáží zachytit jádro velmi populárních produktů a převést je na úspěšnou počítačovou hru, je nedostižný. Jejich talent spolu s naší společnou vizí Star Treku určitě vyústí v úžasnou vesmírnou simulaci, která osloví jak ostřílené hráče tak i fandy Star Treku." A Lawrence Holland dovysvětluje: "Ve Star Trek: Bridge Commander chceme hráčům poskytnout pocit skutečného Star Treku. Proto bude Bridge Commander značně odlišný od série X-Wing. Budete velet velké hvězdné lodi, která disponuje ohromnou palebnou silou, má omezenou manévrovatelnost a jejíž obrana může být nakonfigurována mnoha způsoby. Vzrušení a nadšení z velení vaší posádce ve first person pohledu na ve 3D detailně vymodelovaném můstku a možnost přímo ovládat bitevní setkání v externím taktickém módu osloví všechny typy hráčů."
Jak už jste jednou četli, začnete hru jako kapitán U.S.S. Icarus - což je loď třídy Galaxy - a postupem času se propracujete až ke kapitánskému křeslu na palubě lodi třídy Sovereign (příkladem této třídy je Enterprise-E). Vaším úkolem je v přibližně třiceti misích vyřešit záhadu náhlé sluneční erupce. Přitom si zabojujete s Cardassiany, budete spolupracovat s Klingony, setkáte se samozřejmě s Ferengy i s nepředvídatelnými Romulany a odhalíte tajné spiknutí, které ohrožuje samotnou Federaci. Ve hře nebude chybět žádný ze základních rysů Star Treku: obrana, boj, diplomacie, průzkum, záchrana a vědecké objevy. Navíc narazíte na zcela novou velmi vyspělou rasu, jejíž území leží nedaleko cardassijských hranic.
S touto hrou se novináři a prodejci mohli setkat poprvé 11. - 13. května na výstavě E3 2000, která se konala v Los Angeles. Podle neověřených informací to v té době moc světoborně nevypadalo. Můstek prý byl dost holý a postavy po něm chodili toporně a civěli kolem jako zombie. Momentálně je hra ale už v jedenáctém měsíci vývoje a podle prvních uvolněných screenshotů to vypadá rozhodně přinejmenším slibně. Hra je navržena tak, abyste pro její úspěšné dohrání nemuseli být zrovna ostřílenými vesmírnými vlky, kteří mají nalítány stovky hodin (o tom se zdá i pilotům naší armády). Hra se ovládá myší a celé ovládání je intuitivní a jednoduché. Navíc vypadá stejně jako v seriálu, takže se fandové cítí hned jako doma. Pro zkušené borce pak Bridge Commander nabízí tzv. taktický mód, ten po aktivování přepne výhled na loď z volného prostoru, kde má hráč větší kontrolu nad navigací, zbraněmi, štíty atd. Začátečníci však tento mód nebudou muset vůbec použít, ale něco mi říká, že by o hodně přišli.
Když zůstanete na standardní obrazovce (tj. na můstku), ukáže vám NetImmerse, co umí. Celý můstek je totiž kompletně vymodelován ve 3D stejně jako jeho posádka a na prostředí bylo použito dynamické osvětlení - to vám předvede skvělé efekty, když přepnete na záložní energii nebo přejdete na červený stupeň. Když je loď poškozena, začne se prostředí můstku podle toho devastovat, dojde k přetížení konzolí a lidé budou padat z křesel na zem. Při pohledu z taktické obrazovky (tedy zvenčí) budou 3D modely lodí věrně poškozeny a vy uvidíte, kam máte přesně zaútočit a kde jste způsobili jaké škody. To vše znamená, že hráči budou mít konečně možnost udělat díru do trupu nepřátelské lodi. Hra by měla obsahovat ty nejdetailnější modely lodí, které jste zatím na počítačových monitorech mohli vidět. Totally Games je pečlivě převzali přímo z archivů Paramountu.
Třešničkou na dortu bude to, že poradce při vašem nelehkém úkolu vám budou dělat hlas kapitána Picarda (Patrick Stewart) a hlas nadporučíka Daty (Brent Spiner). Ty vám pomohou vždy, když se vám bude zdát, že prostě už jiná možnost neexistuje a musíte být zákonitě ztraceni. To, že vždy se nechá ještě něco podniknout, vám pak připomenou právě tyto oblíbené postavy z Nové generace.
Pomocí jednoduchých menu můžete snadno přikázat kormidelníkovi, aby zadal jiný kurz, vstoupil na orbitu planety nebo zakotvil ve hvězdné základně. Taktický důstojník vám pomůže se zaměřením subsystémů nepřátelských lodí (phasery, fotonová torpéda, štíty a warp motory jsou jen několika z mnoha možných cílů). Váš inženýr může přidělovat energii do různých lodních systémů, opravovat poškození vaší lodi a udržovat zdvižené štíty. Když budete mít čas, můžete požádat vědeckého důstojníka, aby oskenoval určenou oblast nebo vyslal sondu. I když máte možnost absolutního velení, vaše posádka je velmi samostatná. Když jí nedáte žádné rozkazy, bude dělat to, o čem si myslí, že je nejlepší, dokud jí neřeknete jinak.
Posádku můstku tvoří příslušníci mnoha ras. Když se na někoho z nich zadíváte, objeví se menu a vy můžete rychle přikázat zvednout štíty, nastavit sílu zbraní nebo požádat o hlášení o škodách. Každá z postav bude mít odlišnou osobnost a bude jinak reagovat na vaše příkazy, abyste měli pocit, že kolem vás stojí lidé a ne jen počítačové komponenty. Kromě předrenderovaných scén bude příběh dotvářet množství filmových sekvencí. Holland k tomu říká: "Vesmír Star Treku vždy obsahoval spoustu jednání s postavami a velkou část příběhu budou vyprávět právě ony. Hra bude rozdělena do osmi epizod, ale hráč dostane možnost vybrat si, kterou misi v rámci každé z kapitol by chtěl splnit. V tomto směru by měla být hra dynamičtější než naše předešlé tituly. V žádném případě to ale nebude na úkor kvalitního příběhu," dodává Holland.
Pokud chcete být pravidelně každý měsíc informováni o tom, co je na Bridge Commanderu nového, můžete se na oficiálních stránkách v sekci Newsletter přidat do seznamu a Totally Games vás budou každé čtyři týdny informovat. Jako členové také budete jako první informování o možnosti veřejného betatestování. Pokud budete mít ještě stále chuť se trochu aktivněji zapojit do dění kolem Bridge Commandera, můžete v tom samém dotazníku sdělit vývojářskému týmu, jaký počítač že to doma máte. Za tu námahu bude pak každý z pěti šťastlivců odměněn jednou kopií Star Trek: Bridge Commandera.
A co říkají o webových stránkách Bridge Commandera jejich tvůrci?"Webové stránky Bridge Commandera jsou navrženy tak, aby vytvářely prostředí, kde budou moci počítačoví hráči a fandové Star Treku sledovat vývoj této velmi očekávané hry," říká Michael Pole, výkonný viceprezident Activisionu. "Máme v plánu tu představovat nejnovější informace, výtvarné návrhy, filmy a další věci, abychom zajistili, že hráči budou dostávat rovnoměrný přísun informací o titulu tak, jak budou k dispozici."
"Už strašně dlouho jsem chtěl vytvářet komunity kolem her, které vyvíjím," říká Lawrence Holland. "BRIDGECOMMANDER.COM je poprvé, co mám tu příležitost. Jsem nadšen, že mohu přinášet hráčům a fandům Star Treku nové informace, tak jak budou k dispozici. Jakož je i mohu podporovat ve vytváření vlastních fan stránek. Vidím Star Trek: Bridge Commander jako součást znovuzrození startrekových her a aktivně pracuji na tom, abych zajistil, že jeho webová podoba bude tento ideál odrážet."
Motto této hry zní:
"Star Trek: Bridge Commander je první hvězdný simulátor zasazený do vesmíru Nové generace, který vám dá skutečné velení nad lodí a posádkou Hvězdné flotily."
![]() | Taktická konzole: Nabíjí a zaměřuje zbraně, přiděluje energii, aktivuje a konfiguruje obranné systémy, spouští přednastavené manévry a nabízí celkový 3D strategický pohled na oblast. | ![]() | Hlavní obrazovka: Zde můžete sledovat, jak se rozplétá drama a také můžete komunikovat s různými postavami. Obrazovka se rovněž používá k interakci s výsadkovými týmy, ke zdravení ostatních plavidel a na sledování objektů, které se nachází mimo loď. |
![]() | Kormidelník: Nastavuje kurz, rychlost a vytváří manévry při nebitevních situacích. |
![]() | Kapitánské křeslo: Vaše křeslo, ze kterého velíte své lodi a posádce. |
![]() | První důstojník: Vyhlašuje stupně pohotovosti, zpracovává zprávy o škodách a obstarává komunikaci mezi loděmi. |
![]() | Druhý důstojník: Speciální křeslo pro hodnostáře a další důležité osoby na lodi. |
![]() | Strojovna: Ovládá motory, převádí energii a organizuje opravářské týmy a jejich priority. |
![]() | Vědecká konzole: Podává zprávy o současné situaci, skenuje specifické objekty nebo oblasti a vysílá sondy. |