Indy už vám ve svém preview svoje dojmy z hratelné demoverze popsal, ale myslím si, že neuškodí, když se k němu připojím i já. Spousta z vás již demo hrála, ale také vím, že je i spousta těch, kteří tu možnost ještě neměli. A právě ti se mohou dozvědět v tomto preview něco nového.
Můj první dojem z dema byl trochu rozpačitý. Spustil jsem si mód Rychlé bitvy, který na mě vyvrhl kupu menu a já se okamžitě ztratil a příští dvě hodiny jsem se nestačil najít. Maeho první starost byla, jak se spouští autodestrukce, a já se zase snažil urvat co nejvíc toastů z jeho talíře. Dopadlo to dobře, Mae autodestrukci našel a já mu mezitím snědl většinu z jeho přídělu. Takže první spuštění hry jsem příliš nevnímal. Navíc se nám nepodařilo na jeho Voodoo 3 rozchodit glow effects (okénka a gondole svítí, paprsky žhnou, vystřelená torpéda se třpytí atd. atd.), takže jsme hru příliš kladně nehodnotili.
Když jsem se za pár dní dostal domů, vzal jsem to z druhého konce. První, co mě příjemně překvapilo, bylo, že glow effects na mojí TNT2 kartě fungují, takže nepříjdu o skvělé obrázky. Řádně jsem prostudoval položku ovládání, vypsal si všechny použitelné klávesy (poměrně slušný seznam) a spustil novou hru. Demoverze, jak už jistě dobře víte, obsahuje první tři mise z plné verze. Ty z vás, kteří demo ještě neviděli, tu nebudu okrádat o demo-zápletku, vyhnu se všem detailům a zmíním jen některé věci. Jak autoři slibovali, díváte se na svět (můstek) kolem sebe vlastníma očima a nikdy a nikde (ani ve filmových scénách) ze sebe neuvidíte ani kousíček uniformy. Pocitu toho, že kapitánem lodi jste vy, je tedy skutečně dosaženo. Usadíte se ve svém prvním kapitánském křesle, posádka vám pogratuluje (nezištně, že) a už se k vám hrne váš nový první důstojník doprovázený kapitánem Picardem. Vyřídíte si formality a vyrážíte na svoji první misi. Picard slouží po celou dobu trvání demoverze jako průvodce, na kterého se můžete obrátit s otázkami týkajícími se komunikace s posádkou, navigace, používání zbraní a distribuce energie. A že budete jeho vysvětlení potřebovat, tu ani není třeba zmiňovat, takže ho pěkně poslouchejte a čtěte všechny doprovodné texty, ať máte alespoň trochu přehled. Stejně mám pocit, že tentokráte si hru bez manuálu plně nevychutnáte, a ani plně nevyužijete všechny možnosti, takže…. Ano, dívám se tam na vás vzadu! Demo není pro ořezávátka, takže se připravte na trochu toho střeleckého tréninku a také se čirou náhodou přichomýtnete k takové menší přestřelce Federace vs Romulané vs Klingoni. To jen tak na rozjezd… Demo je ale pryč dřív, než byste řekli "Spojená federace planet", a vy máte na výběr dvě možnosti - zahrát si demo znovu nebo se pustit do pravé a nefalšované Rychlé bitvy!
V žádném případě teď nechci shazovat význam single player módu v Bridge Commanderovi, ale dokážu si představit spoustu lidí, kteří by se dokázali obejít bez příběhu a misí a blbnout a blbnout a blbnout pořád dokola v módu Rychlé bitvy. Tady si totiž můžete nastavit vážně spoustu věcí: jaké lodi budete velet, které lodě budou vašimi spojenci, které vašimi nepřáteli (bez nich to není taková sranda), jak chytré budou posádky lodí, které vy neřídíte, a kde se bude bojovat. Demoverze je bohužel omezena i v tomto bodě, takže si můžete vybrat pouze federální Galaxy, klingonského Dravého ptáka a romulanského Válečného ptáka, ale i to pro začátek stačí. Z prostředí si můžete vybírat pouze ta, která se objeví v demu single player módu, což je odhadem asi pět prostředí. Když pominu hluboký vesmír, kde toho zas až tak k vidění není, tak si můžete vybrat prostředí, kde se budete kochat nádhernými mlhovinami, ať už ve vaší těsné blízkosti nebo netěsné vzdálenosti. Přesto si tu neodpustím jednu výtku: Je sice fajn, že můžete bojovat i "v kůži" Válečného ptáka, ale když si můžete přepnout do můstkového pohledu a vidět kolem sebe můstek Galaxy, vypadá to trochu divně. Mně to prostě nesedí, ale co, vždyť do můstkového pohledu přepínat nemusíte a můžete se plně věnovat bitvě z taktického pohledu. Není to ovšem tak, že máte na výběr buď můstek, nebo taktický pohled. Mezi těmito dvěmi protipóly se nachází množství variací. Bude loď řídit kormidelník, nebo vy? Bude určovat způsob vedení útoku důstojník u taktické konzole, nebo vy? Bude střílet taktický důstojník, nebo si vezmete na starost palbu sami? A tak dále, a tak dále. Dost ale řečí, jde se bojovat. Red Alert!
Stojíte tváří v tvář krvežíznivým Romulanům (můj oblíbený protivník), co uděláte? Jasan, k jedné konzoli letí příkaz Zničit a Palba dle libosti. Současně s tím volíte vzdálenost k cíli (podle uvážení taktického důstojníka, přiblížit, udržovat vzdálenost). Kormidelník dostává příkaz zkřížit nepříteli cestu a jde se na věc. Ze začátku jsem měl pocit, že hra je docela dost rychlá na to, že jde o "pomalý souboj velkých hvězdných lodí", ovšem to je jen prvotní zdání. Jakmile si ohmatáte ovládání a budete vědět, co kde jak a kam, budete hned ve větší pohodě. Hlavně se hned ze začátku nenechte vyděsit tou spoustů nabídek (většina se ještě pěkně po poklepání na ně rozroluje) a několika nákresy lodí a štítů. Je to v podstatě vše velmi účelně a důmyslně vymyšleno a rozvrženo. V jednom chumlu nabídek se díváte, kde nepřátelům selhávají štíty, a zaměřujete subsystémy tak, abyste je co nejrychleji vyřadili, v druhém chumlu nabídek zase sledujete svoje vlastní štíty a stav dobíjení zbraní, a podle toho volíte způsob útoku (útok phasery zleva a zprava, útok předními či zadními torpédy, podlétnout nepřítele, přelétnout nepřítele a další). Takticky zaměření jedinci si přijdou vskutku na své, lidé kteří mají problémy se rychle rozhodovat, zažijí nejednu krušnou chvilku. Nikdy bych nevěřil, kolik má takový Válečný pták zaměřeníhodných subsystémů. Bitvu už nechám vybojovat vás samotné.
Loď můžete samozřejmě řídit v rozsahu plných 360 stupňů. Jen si musíte zvyknout, že to není žádný sporťák, a i když se loď řítí rychlostí nepoměrně vyšší, chová se jako hlemýžď. Než se rozhýbe, a než se pak ustálí, to je doba! Pohled si můžete různě přibližovat a oddalovat, můžete kamerou nalétávat na cíl a dokonce máte možnost přepnout do zvláštního filmového módu. Ten vám nabízí několik možností: loď můžete sledovat z pevně umístěných kamer a obdivovat se její nádheře, když kolem vás prolétne, můžete z dálky sledovat probíhající bitvu, přepnout na pohled z letícího torpéda a několik dalších možností.
Star Trek: Bridge Commander je skutečně velmi promakaná hra a já jí osobně věštím velký úspěch. Více než dva roky vývoje a zkušenosti vývojářského týmu jsou na ní setsakramentsky znát. Užije si u ní opravdu každý. A že jste v životě vesmírný simulátor nehráli? Vždyť já také ne! A jak rychle jsem si zvykl. Koupi vám v žádném případě nevnucuji, ale demo by si měl zahrát každý. Když se teď tak na toto preview dívám, nějak honem nevím, o čem bude recenze...
Martin Kovář,