Tahle hra ze všeho nejvíc připomíná Povídání o pejskovi a kočičce či spíše kapitolu o tom, jak pekli dort. Od samého začátku se tam snažili dát to nejlepší, jenže výsledkem byl naprosto nepoživatelný maglajz. Podobné je to s hrou Star Trek: Away Team. Najdete zde to nejlepší z Jagged Alliance, UFO: Enemy Unknown nebo Commandos: Behind Enemy Lines. K tomu si ještě můžete přičíst množství futuristických zbraní a vybavení, možnost výběru z až 16 charakterů a RPG prvky zasazené na pozadí originálního příběhu. Jenže tohle všechno dává dohromady místo pikantní směsi smrtící koktejl. A tak autoři dopadli stejně jako pejsek s kočičkou. Jen abychom my neskončili jako ten zlý pes, který dort sežral.

Základní myšlenka hry je nejvíce podobná Commandos. V každé misi ovládáte tým složený až z šesti vybraných charakterů, s nimiž v reálném čase procházíte prostor, v kterém se děj odehrává. Můžete při tom používat různé taktiky, jež vám usnadňují boj proti mnohonásobné přesile nepřátel, jako kupříkladu plížení. Před každým výsadkem si zvolíte složení týmu z několika velitelů, mediků, vědců a bezpečnostních techniků, z nichž každý má své specifické vlastnosti. Ve hře bohužel nezískáváte žádné zkušenosti, takže míra těchto schopností zůstává neměnná. Jediný RPG prvek spočívá v odlišnosti inventáře každé postavy – před každou misí totiž dostanete seznam nutného a doporučeného vybavení.

Grafické zpracování úrovní je velmi kvalitní, a to i přesto, že veškerá grafika je optimalizována na rozlišení 640x480, a tak se při bližším zkoumání rozpadá na pixely. Vyskytují se zde rovněž určité problémy s animacemi, protože za určitých okolností jednoduše na obrazovce „mrznou“ a ve vzduchu se pak volně vznášejí paprsky phaseru nebo zbytky charakterů. Nicméně lze říci, že nepočítáme-li autentické hlasy herců, patří grafika vnitřních a vnějších prostředí k nejlepším částem hry. Pokud jde o hlasy herců, kteří namlouvali jednotlivé postavy, jsou velmi kvalitní a u některých charakterů korespondují se seriálem (což bohužel nemohu posoudit, protože televizní seriál neznám – četl jsem to).

Zde však výčet kladných vlastností hry končí. Ne že by hře chyběly (okopírované) dobré nápady, ale většinou je zastíní ty špatné. Jako kupříkladu „sound cone“ a „vision cone“. První je založen na tom, že způsobujete hluk – pokud běžíte, jeho míra vzrůstá, pokud se plazíte, snižuje se. Sound cone vám umožňuje zobrazit dosah způsobovaného hluku. Naopak vision cone zobrazuje výseč pohledu nepřítele. Problém spočívá v tom, že až na výjimky nemáte důvod žádný z těchto nástrojů používat, protože jednotlivé úrovně jsou velmi lineární. Zatímco u ostatních obdobných her jsou vytvořeny jako složitý rébus, který musíte rozluštit, u Star Trek: Away Team je tomu přesně naopak. První třetinu hry (je zde celkem 18 misí – takže hra je nejen špatná, ale také krátká) proběhnete, aniž byste se podobnými věcmi vůbec zatěžovali. Prostě si jen označíte všechny členy vašeho týmu, nastavíte jim coby zbraň standardní phaser a můžete vyrazit. Pokud už se proti vám postaví větší přesila nepřátel, vždy máte možnost průběh hry zastavit (v poslední době velmi používaná vlastnost) a rozdělit postavám jejich úkoly. Ve většině případů vás ovšem nemůže nic překvapit – hra totiž naprosto postrádá tzv. „fog of war“, takže máte od začátku mise přehled o dění v celé úrovni, aniž byste se museli hnout z místa. Je to zkrátka špatně, VELICE ŠPATNĚ nadesignované.

Ke slovu tak logicky nepřijdou jiné zbraně, než je standardní phaser. Star Trek: Away Team má totiž velmi pochybnou ergonomii celé hry. Pokud kupříkladu jeden z členů týmu disponuje lepší zbraní než ostatní (ostřelovací puška) a vezmete-li jej s ostatními postavami „do kurzoru“, rázem zapomene na svoji pušku a chopí se phaseru, který mají všichni! Neustále se tedy ženete dopředu (většinou za některým z hlavních cílů mise, které jsou na mapě označeny svítícími body) a zabíjíte hloupé nepřátele. Ostatně AI vašeho týmu na tom také není příliš růžově – pokud na vás například začnou nepřátelé střílet, zůstanou všichni stát na místě a stěžují si. Už X-COM: Terror from the Deep měl podobné věci ošetřeny lépe.

Závěrem bych snad poznamenal pouze to, co poznamenala už většina lidí přede mnou. Kdyby Star Trek: Away Team umožňoval budování charakterů, měl lepší umělou inteligenci nepřátel, kdybyste mohli svobodně používat vybavení a kdyby nepostrádal taktické prvky, mohla by to být docela dobrá taktická hra. Takhle dosahuje stejně pochybné kvality jako televizní seriál.

Mirek Zeman,
Level

Přidáno: 3.4.2004

Použito se svolením časopisu Level.

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Away Team najdete zde.