Nedávno se na pultech obchodů objevila hra Desperados. Jednalo se o celkem slušný titul, zábavný a i svým tématem zajímavý po všech stránkách. Co hře bylo vyčítáno? Neoriginalita. Každý ve hře spatřoval jen a jen ubohou kopii herní bomby Commmandos. A uškodilo to její prodejnosti, pověsti nebo úspěchu? Vůbec ne, právě naopak. Když se všichni dozvěděli, že TA hra je jako jejich oblíbení Commandos, stejně se hraje, stejně vypadá a je stejně zábavná, všechny to akorát nalákalo na její koupi. Hra, ač možná ne tolik originální jako její předobraz, je díky tomu úspěšná. Neuplynulo mnoho vody od toho okamžiku a objevila se náhle další hra čerpající z herní dojnice Pyro. Tou hrou je Star Trek: Away Team.
Hned na začátku vás upozorňuji na jeden fakt - opět vám budou všichni vykládat, že je to jen a jen ubohá kopie, ale pokud se nebudete nechávat hloupě ovlivňovat druhými, zjistíte, že je to především bezesporu jeden z nejkvalitnějších a nejzábavnějších titulů tohoto roku. Pokud nejste Trekkie, hra se vám bude "jen" velmi líbit, ale pokud ano, budete jí žrát jak posedlý, neboť zjistíte, do jakých neuvěřitelných trekových detailů je zpracována. Musím se na tomto místě přiznat k jednomu, pokud neznáte Star Trek moc dobře, bude pro vás hra mnohem obtížnější nežli pro Trekkieho, to je fakt, ale nemělo by vás to odradit, neboť byste se takto ochudili o pořádnou porci zábavy. Hra je to báječná pro kohokoli, ale když budete znát dobře všechny trekové souvislosti, reálie a zákonitosti, budete jí proplouvat úplně bez dechu a lehce jako rybička. Samozřejmě si na všechno zvyknete, ale sám jsem si dobře ověřil, jak je pro někoho ze začátku těžké sestavit si dobrý výsadek pro misi, když např. nezná speciality jednotlivých ras. Tím nemám na mysli jejich specializace nebo zařazení, ale přímo jednotlivé druhové vlastnosti, o kterých se toho ve hře moc nedovíte. Ale přejděme rovnou ke hře. Vy jste jakýmsi velitelem tajné speciální jednotky Spojené federace planet, potažmo Hvězdné flotily, která má za úkol řešit všelijaké delikátní bojové operace nejčastěji ve středu nepřátelského území a nejlépe nikým nezpozorováni. Ano, ano už vás slyším, i příběh je stejný jako u Commandos, ale není tomu tak zcela, což zjistíte při delším hraní. Před každou misí si nejprve vyberete skupinu lidí do výsadku, a to dle jejich specializace. Hra vám vždy trochu napoví, koho asi tak budete potřebovat, tím že zobrazí vybavení důležité pro misi. Například pro záchranu rukojmích ze silového pole budete potřebovat všelijaké technické vybavení, které u sebe asi těžko bude mít někdo z ostrahy nebo nedej bože nějaký doktor, a proto budete potřebovat nejspíše nějakého vědeckého důstojníka či inženýra, to záleží na situaci. Naproti tomu, inženýr zase nemůže sebrat hyposprej nebo lékařský trikordér, a tedy ani ošetřit sebe nebo někoho dalšího z týmu. Jsou zde tedy jasně vytyčené specializace, což je však narozdíl od tolikráte
zmiňovaných Commandos v tomto případě ku prospěchu věci, neboť tak je tomu i ve Star Treku. Viděli jste snad někdy, že by doktorka Crusherová držela v ruce phaserovou pušku a klestila si cestu hordami Borgů? Rozdíl oproti Commmandos je také v tom, že zde máte u každé specializace na výběr několik postav např. různého pohlaví nebo rasy a z toho také vyplývají jejich další schopnosti, které jsou taktéž ve hře důležité, jako např. rychlost běhu nebo vitalita. Co se týče grafiky, je kouzelná. Sice je k dispozici jen jedno základní rozlišení, ale to vůbec nevadí, neboť v něm vypadá vše super. Mapy jsou nádherně propracované a téměř každá mise se odehrává v jiném prostředí: klingonská planeta, borgská Krychle, vaše loď, sídlo Akademie Hvězdné flotily a mnoho dalších. Mise jsou tomu také úměrně rozmanité. Budete zachraňovat, infiltrovat, krást, osvobozovat a mnoho dalších věcí. Spousta misí je dokonce nějak spjata s některými důležitými epizodami TNG, a tak je atmosféra ještě umocněna, tedy pro znalce. Vaši nepřátelé odpovídají prostředí: Romulané, Borgové, Klingoni nebo třeba i vaši vlastní federální bratři infikovaní podivnou bytůstkou. Hratelnost postupně graduje spolu s obtížností jednotlivých misí. Ze začátku stačí všechno postřílet a udělat, co potřebujete, ale asi tak od půlky hry byste se takto již potázali se zlou a zbraně budou to poslední, po čem při vašich misích budete sahat. Častěji přijdou ke slovu osobní maskovací zažízení, pohybové (senzorové) miny, personální hologramy a další trekové libůstky. Hratelnost je fantastická, a tak mi již nic nebrání prozradit, že tohle je pro mne hra letních měsíců. Kam se na tohle hrabe Emperor? Nikam! Takže Trekkie netrekkie, kašlete na své Star Warsy, Babylony 5, Duny a další a vrhněte se na tuto fantastickou hru. Já dávám prst jednoznačně nahoru.