Hvězdné datum 54801,3
Voyager se potuluje po Delta kvadrantu a je stále v nebezpečí. Proto zformoval elitní skupinu členů ostrahy pouze za účelem obrany lodi a na mise těžkého kalibru, kde je riziko velice vysoké. K podobnému závěru jako posádka lodi Voyager ovšem dospěli i v Alfa kvadrantu. Hvězdná flotila se sídlem na matičce Zemi proto zahájila projekt "Incursion". Skládá se z výroby nového typu ultra tajné hvězdné lodi a z výcviku elitních členů posádky, kteří se specializují na výsadky všeho druhu na všech možných planetách či plavidlech.
Samotná loď Incursion je kapitola sama pro sebe. Je to silně modifikovaná třída Defiant (kterou byste v tom ani nepoznali) se speciálním maskovacím zařízením. Trup lodi je osazen spoustou holoprojektorů a celá Incursion se může holograficky zamaskovat a dokonale přesně vypadat jako kterákoliv jiná vesmírná loď. 150 metrů dlouhé Incursion ale nedělá problém ani vizáž romulanského Válečného ptáka. To z ní činí neuvěřitelnou zbraň Federace. Nijak se tím neporušuje smlouva mezi Flotilou a Romulany, ve které se Federace zavazuje, že nebude vyvíjet žádné maskovací zařízení. Smlouva tím porušena být nemůže, neb Incursion není nijak zamaskovaná. Pouze vypadá jinak. Chytré, že?
Celý projekt má pod velením admirál Nolotai a jeho prvořadým úkolem po dokončení lodě bylo sehnat adekvátního kapitána. Tím pravým se mu zdá prvotřídní velitel Marcus Refelian, jeho přítel. Refelian pak sjednotil a pomohl vycvičit hlavních sedmnáct členů posádky, kteří se společně s ním budou vrhat do nebezpečných výsadků. Členové posádky jsou rozděleni do pěti kategorií: velitelé, doktoři, inženýři, vědci a v neposlední řadě ostraha. Každá z těchto kategorií je něčím výjimečná a vám se bude v mnoha misích hry Away Team velice hodit. Zhruba do každé kategorie připadají asi čtyři členové posádky. Mise jsou různorodé a na každou z nich budete mít předepsaný list nutného a doporučeného vybavení. Nutné si vzít musíte a doporučené - to už je na vás. Tímto máte, dá se říct, volnou ruku pří výběru postav. Kromě důležitého vybavení si ale také musíte dobře promyslet další aspekty postav. Mají totiž ještě tři další důležité rysy: zdraví (stamina), utajení (stealth) a rychlost (speed). Pokud jste vysláni na tichou misi s úkolem podminovat nějakou budovu, vloupat se do centra a vypnout emitor rušení transportéru a následně se neslyšně vypařit na palubu Incursion, bude lepší vzít si méně postav zato ale jen ty, co jsou experty na tiché plížení. Pokud ale situace žádá průzkum bojem, tak je nejlepší vzít kapitána, dva členy ostrahy a jednoho medika (pro lízání ran v úkrytu). Těm pak pod silou spojených paprsků phaseru nic neodolá. Jsou tu ale i specializovanější mise.
Away Team je, jak jsem již nakousl, hra taktická a nejlepší přirovnání by bylo asi ke hrám jako Commandos nebo ještě lépe k nové pecce Desperados. O terénu máte od začátku do konce přehled - žádná mlha, na své malé postavičky koukáte jak jinak než seshora. Grafika je více než perfektní. Grafické nároky nejsou vysoké, protože hra nevyužívá přímo 3D akcelerátory. Je to takové 3D-2D. Prostě co si budeme povídat, Commandos znáte, ne? Rozlišení je 640x480. Není to moc, ale hra vypadá i tak pěkně a je to zároveň skoro i takové plus. Nejlepší je ale ten aspekt široké zábavy.
Podíváte se na mnoho známých lokací. Například na skoro všechny paluby Incursion od můstku až po strojovnu. Dále třeba na Quo'nos - domovinu Klingonů s velikým, na povrchu přistálým, Dravým ptákem - nebo jako třešnička na dortu na borgskou Krychli či dokonce na Borgy zpola asimilovanou loď třídy Galaxy. Všechny lokace jsou extrémně hratelné, nuže ale nepředbíhejme.
Další bezvadná věc, nad kterou bych se chtěl pozastavit, je výbava vašeho týmu. Základem je jako v každém správném Star Treku phaser (mnohdy špatně překládaný jako fázovač). Je to základní model, který mají všichni členové od lékaře až po ostrahu. Dá se přepnout do dvou módů. První zabíjí a druhý "stun" jen na jeden výstřel omráčí. Když někoho ale chcete zabít, jeden výstřel nestačí. Pokročilejší phaserovou pušku má jen ostraha a ta většinou nepřítele zabije na jednu až dvě rány. Moc na ní ale nespoléhejte. Společné palbě základních phaserů se nevyrovná. Další fajn věcí je sniperka. Její dostřel je bezkonkurenční, Borgové se na ni nemohou adaptovat a zabije cokoliv na jednu ránu. Bohužel máte jen málo nábojů (3-7). S velikým zásobníkem tak na 50 střel by to bylo jak používat cheaty a hra by byla superlehká a nebylo by potřeba ničeho jiného a to by byla škoda. Další z fajn blbůstek je třeba Extractor, jenž umí z některých bylin na planetách extrahovat léčivý nebo omračující preparát. Pokud si ale do týmu vezmete ruského inženýra Verova bude moci využívat skvělé personální maskovací zařízení. Mezi členy výsadku by také nemusel chybět pravý Vulkánec. Ten z Away Teamu se jmenuje Sovaak a kromě nervového stisku umí také tzv. "mind meld", kterým dokáže nepříteli na krátkou dobu vymýt mozek a ten pak pod Slovaakovou mocí plní vaše rozkazy. O různých minách a granátech se není třeba zmiňovat.... V duchu primárních direktiv Federace je ale lepší nachat granáty a miny na pokoji, přepnout phasery na ochromení a mise jako správný Jean-Luc Picard procházet s nejmenšími ztrátami na životech.
Ani v této hře kromě perfektně namluvených postav nechybí několik nám dobře známých hrdinů. Away Team se točí ve světě Nové generace a podle toho také můžete očekávat společníky. V několika misích se totiž na vaši stranu přidají komandér Data a nadporučík "ambassador" Worf. Obě postavy jsou namluveny originálními herci, takže uslyšíte skvělého Brenta Spinera i Michaela Dorna.
Hudba je také perfektní a je složena od stejného skladatele, který má na svědomí hudbu k Elite Force. Ze své vlastní zkušenosti vám mohu povědět, že do hlavní melodie jsem se zamiloval úplně jako do nějaké legendární znělky.
Co se týče hardwarové náročnosti, zase tak hrozné to není a hru rozběháte i na horším Pentiu 233 MHz s 32 MB RAM. Grafický akcelerátor tentokráte můžete nechat doma.
Celkem vzato, sečteno a podtrženo je Away Team bezva strategická a taktická hra. Pro nás milovníky Star Treku prakticky nezbytnost a pro normální pařany je to pěkné rozptýlení. Má to fantastický příběh jako ostatně všechny Star Treky. Co tu budu povídat, zkuste a uvidíte. Výsadkům zdar!
Minimální požadavky: P 233 MHz, 32 MB RAM
Doporučeno: PII 433 MHz, 128 MB RAM
3D akcelerace: NE
Multiplayer: ANO
Platformy: WIN 95, 98 a ME
Užitečné odkazy:
Reflexive Entertainment: www.reflexive.net
Activision: www.activision.com
Autoři: Marek Danko & Jan Váňa
Přidáno: 10.8.2001
Hru za účelem recenze poskytla firma Bohemia Interactive