Jedna dvě, Klingon jde, nese pytel s Borgy, Romulan se raduje, že bude mít vdolky.

Vítejte v našem novém pořadu „Hádej“. Tak, nebudeme se zdržovat formalitami a začneme. Otázka číslo jedna – Jak se nazývá prostředí asi nejrozšířenějších sci-fi seriálů (filmů)? Á, u modrého stolku už vidím ruce nahoře. Ne, pane Gagarine, není to Vostok. Někdo další? Pan Remek to také zkusí. Tak bohužel, není to ani Sojuz. Správná odpověď je Star Trek. Vidím, jak se chytáte za hlavy, jistě jste na to mysleli. Přejdeme tedy k další otázce. Jak se jmenuje série dílů Star Treku, ve které vystupuje kapitán Picard, poručík Worf, poručík Data a v němž se odehrává celá hra Star Trek: Armada? A opět vidím ruce nahoře. Tentokráte byl první pan Glenn. Tak tedy odpovězte. Ne, bohužel nemáte pravdu, není to „mladí a neklidní po třiceti letech aneb staří a senilní“. Zkusí někdo další? Ne? Tak já vám to prozradím. Je to Star Trek: The Next Generation. A nyní poslední otázka. Jak se jmenuje nejznámější hvězdná loď z tohoto prostředí? Že by nikdo? A nakonec to přece zkusil pan Remek. Výborně, skutečně to je U.S.S. Enterprise. A jen tak mimo soutěž, věděl byste, o jaký se jedná typ? Ne? Nevadí, já vám to prozradím – je to U.S.S. Enterprise D a E. Tak nám skončilo první kolo. Pan Glenn i pan Gagarin mají na kontě shodně mínus dvacet tisíc a musí se s námi rozloučit. Dlužnou částku mi mohou uhradit převodem na můj účet. Pan Remek zvítězil s tučnou nulou na kontě. A já se ptám, přijdete příště? Ano? Tak se tedy těším příště na shledanou.

A my přistoupíme přímo ke hře. Každý producent ví, že i když výrobek stojí za... nic, ale je na něm nějaké známé logo, odbyt několika set tisíc kusů je zajištěn. A se Star Trekem to není jiné. Paramount, vlastník veškerých práv na Star Trek, je, co se týká práv na počítačové zpracování legendárních sci-fi dobrodružství, zdrženlivý. V minulosti se je po velkých bojích (asi jako když vám v hospodě přinesou pro šest lidí čtyři piva) podařilo získat pouze několika vyvoleným, mezi kterými měly své výsadní postavení firmy Interplay a Microprose. Ale znáte to. Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně, a tak minulý rok získala práva na Star Trek firma Activision. Zdali dopadne se svými hrami lépe a podaří se jí zlomit prokletí průměrnosti, které startrekové hry poslední dobou stíhalo, to ukáže teprve čas, ale začíná skutečně ve velkém stylu. Star Trek: Armada (STA) je realtimová strategie jako vyšitá, takže jde o vítané osvěžení po tahové strategii Star Trek: The Next Generation Birth of the Federation a Starfleet Command, což byla spíše taktická hra.

A o co vlastně jde? Vše se točí okolo chystané invaze Borgů (takoví ti zlí a oškliví – i když hrudník Sedmé z devíti..., kteří chtějí každou rasu asimilovat) do Alfa kvadrantu. V STA budete hrát za Federaci, Klingony, Romulany a Borgy. Výrobce doporučuje začít za Federaci, po čtyřech misích vás čekají Klingoni atd. Celá hra je velice návyková a po chvíli vás nadobro vtáhne do děje; všechny mise svazuje silný doprovodný příběh a po každé misi následuje filmeček v enginu hry, který osvětlí další děj. Pod vaším velením se ocitá vždy několik lodí. Tak např. za Federaci nechybí samozřejmě Enterprise, k ní máte jednu stavební loď a pár mrňavejch škrkavek, které se hodí spíše ke špionáži než k boji. Z dilithia (které získáváte těžbou z měsíců) si nejprve postavíte základnu, poté nějakou tu vesmírnou loděnici, výzkumné centrum atd., prostě klasika typu Starcraft. Pak se můžete pustit do ofenzivy. Lodí máte za každou rasu asi šest plus těžební, stavební a speciální harakiri, různé speciální zbraně a rušiče senzorů získáváte ve výzkumných centrech. Ve hře můžete dokonce zabavovat nepřátelské lodě: jednoduše vyhlídnutou loďku skoro rozstřílíte (až z ní půjde čoud) a poté na ni transportujete výsadek, který zlikviduje zbylou posádku, a loď je vaše. Naštěstí zde nejde pouze o dobývání, ale jak jsem již řekl, vše je vázáno příběhem. Tak třeba ve třetí misi za Federaci musíte s poručíkem Worfem zdrhat před rozzuřenými Klingony za pomoci červích děr nebo v misích za Romulany musíte zastavit unikajícího profesora. Ve vesmíru na vás ale nečekají pouze humanoidní nepřátelé. Musíte si dávat pozor na zrádné radioaktivní mlhoviny, nebezpečné černé díry a ani taková polorozpadlá radioaktivní stanice není zrovna ideálním místem pro letní dovolenou.

Grafika ve hře je celkem pěkná (kromě výbuchů). Celou hru můžete hrát ve standardním 2D nebo ve 3D, které je tak trochu nepřehledné. 3D pohled získáte dvojklikem na televizní obrazovku, kde se v opravdu pěkných sekvencích ukazuje, co důležitého se právě děje. Asi nejzajímavější je sledovat stavby objektů, kdy se nejprve z mateřské lodi vyrojí několik malilinkatých lodiček a začnou rejdit kolem staveniště a postupně přidávají díl po dílu, až je stavba hotova. Grafický engine dovoluje rozlišení až 1280 x 1024, ve kterém hra vypadá vskutku famózně. Zvuky a hudba jsou jako obvykle ve vynikající kvalitě (ještě teď mě mrazí, když si vzpomenu na plechově znějící hlas „Stáhněte štíty, budete asimilováni, veškerý odpor je marný!“). Bohužel ne všechno jsou pozitiva. Již zmiňované výbuchy patří spíše do kategorie lehčích závad. Skoro mi ale připadá, jako by betatesteři nějak odflákli svou práci. Star Trek: Armada padala častěji než naše vlády a díky této nepříjemnosti jsem hrál misi, kterou bych normálně dohrál za hodinu, dva dny. Asi tím autoři chtěli hru trochu „protáhnout“, protože čítá pouhých 16 misí plus finální boj o bytí a nebytí, kdy bojují Klingoni, Federace a Romulané společně proti Borgům. Editor bohužel vše nenahradí. Průměrně schopný hráč je za optimálních podmínek (když hra nebude padat, což zlepšilo vydání patche) schopen STA dohrát za čtyři odpoledne. Podle mého subjektivního dojmu ale firma Activision začala rozhodně lépe než Interplay a doufejme, že si Star Trek na monitorech vydobude stejný věhlas, jako se to povedlo LucasArts se Star Wars. Končím. Transport.

Václav Kubálek,
Level

Přidáno: 5.9.2004

Použito se svolením časopisu Level.

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Armada najdete zde.