A long time ago, in a galaxy far far away... jak jinak uvést Hvězdné války?
Trestná výprava pod velením kapitána Picarda na borgské základny v Alfa kvadrantu.
Nejedna počítačová hra se stala námětem pro filmové zpracování a nejeden film nebo televizní seriál se stal námětem pro počítačovou hru. Tento osud potkal také televizní seriál Star Trek, na jehož motivy vznikla řada počítačových her. Nejnovějším přírůstkem do této početné skupiny je právě Star Trek: Armada II.
Kapitánův deník: „Hvězdné datum 53550.0. Dlouhotrvající válka s Dominionem skončila. Ukázala, že rasy žijící v Alfa kvadrantu se dokáží sjednotit v boji proti společnému nepříteli. Dominion byl za cenu velkých ztrát poražen a z kvadrantu vytlačen. Bylo nastoleno příměří, ale vracejí se staré problémy, jež ustoupily v době války do pozadí. Klingonská říše je rozvrácena po občanské válce. Romulané se pokoušejí využít nové situace ke zvýšení svého vlivu. A Federace?! Ta musí čelit stále hrozící invazi Borgů. Nastolený mír v Alfa kvadrantu je velmi křehký a nerovnováha sil může vést k vypuknutí nové války. Příští měsíce teprve ukáží, jakým směrem povedou kroky osudu…“
Armada II se odehrává v prostředí seriálu Star Trek: Nová generace, a tak máme možnost setkat se s dobře známým holohlavým kapitánem Picardem, poručíkem Worfem nebo romulanskou admirálkou Selou. Děj přitom začíná tam, kde předchozí díl končí. Borgové se vzpamatovali z předchozího boje a znovu ohrožují Federaci. Ta pod vedením kapitána Picarda připravila trestnou výpravu, která by měla zničit jejich základny v Alfa kvadrantu včetně transwarpového tunelu, kterým se Borgové dostávali z Delta kvadrantu.
Kapitánův deník: „Hvězdné datum 54500.3. Uplynulo šest měsíců od doby, kdy Federace odrazila invazi Borgů do Alfa kvadrantu a získala částici Omega. Po válce zůstává celý Alfa kvadrant v chaosu, jenž mají na svědomí poslední dvě války. Hvězdná flotila stále čelí problému, jak se Borgové tak snadno dostávají do prostoru Federace. Na setkání vojenských představitelů získala Federace od Romulanského impéria informace, že Borgové jsou vybaveni novou tajnou zbraní, jež jim umožní asimilovat najednou celé planety. Borgové se připravují na nový vpád. Federace si nemůže dovolit další válku, a proto je musí zastavit za každou cenu. Vedením preventivního útoku byla pověřena Enterprise. Tentokrát uštědříme Borgům lekci.“
Oproti minulému dílu zde naleznete velké množství vylepšení. Prvním znatelným rozdílem je plná implementace trojrozměrného herního prostředí, které se dá využívat i k boji, nehledě na značně vylepšenou vizuální stránku. Nově byla zavedena možnost tvořit formace o maximálním počtu 16 lodí a přidělovat jim pravidla pro autonomní chování. Další změnou jsou nové typy lodí – jejich počet byl zvýšen z 34 na úctyhodných 98. Za Federaci tak získáte třeba tyto: Galaxy, jež umí oddělit talířovou sekci pro boj a místo jedné lodi má hráč k dispozici dvě, Aegian – speciální štítovou loď, jež posiluje štíty všem ostatním spřáteleným lodím v dosahu, Intrepid, jež se hodí pro stíhání nepřátelských lodí a rychlé operace. Nesmíme zapomenout na třídu Iwo Jima, speciální loď určenou pro přepravu mariňáků. Každá z nich se hodí pro jiný typ boje a je třeba rozvažovat, jakou strategii zvolíte, a podle toho vyrábět lodě. Často se vyplatí vyrobit relativně levné lodě třídy Steamrunner, jež nejsou moc výkonné v přímém boji, ale dokáží sloužit jako těžká artilerie. Jsou totiž vybaveny tri-cobaltovými torpédy, která dokáží pálit z bezpečné vzdálenosti. Dvě formace těchto lodí jsou schopny odrazit jakýkoliv útok či zlikvidovat nepřátelskou základnu... A také, zatímco původní hra vyžadovala pouze těžbu dilithia, v dvojce se již pracuje s třemi základními „surovinami“ – dilithium, kov a latinium. Nově je také třeba osidlovat planety, což je nutné pro výrobu jednotek – každá totiž vyžaduje určité množství členů posádky a jejich nedostatek bývá většinou největším problémem.
Z deníku velitele Martoka: „Flotila Federace vyrazila na trestnou výpravu do Dominionu a nechala Klingony sedět doma. Malá záložní flotila lodí Federace, jež měla chránit Alfa kvadrant a udržovat mír, byla nenadále napadena a zničena masivním útokem cardassijské flotily. Nikdo neví, jak se Cardassianům podařilo vytvořit tolik nových lodí. Jak mohla Federace takhle podcenit situaci? Nyní je na nás, Klingonech, abychom ochránili Alfa kvadrant před nepřáteli.“
Pro příznivce Romulanského impéria je však jistým zklamáním, že v tomto díle nenaleznou kampaň za Romulany. Tato ztráta je však nahrazena větším počtem misí, takže celkový počet misí zůstává přibližně stejný. Za Romulany a ostatní rasy je možné hrát také multiplayer, a to v několika možných režimech. Náplň misí je různorodá. Vždy jsou sice založeny na již klasickém schématu: založ základnu, postav co nejvíce lodí, vyupgraduj technologií, co můžeš, a hurá na nepřítele. Přesto je však každá mise jiná a při jejím hraní je potřeba přemýšlet. Velmi častým úkolem tak bývá udržení „na živu“ jedné či více základen a lodí, nicméně hra ani po čase neupadá do stereotypu. Třeba v jedné misi je nutné vynalézt tachyonový detekční puls pro odhalení romulanských maskovaných lodí předtím, než napadnou vlajkovou loď Federace. V jedné z posledních misí za Federaci zase musíte doprovodit upravenou těžební loď do borgské základny, nahrát data a dopravit ji nepoškozenou zpět.
Z deníku borgské královny: "Lidé uzavřeli transwarpový tunel. Není cesty domů. Zůstali jsme sami v Alfa kvadrantu. Ale my se přizpůsobíme. Nevíme, jak naši přítomnost zde v Alfa kvadrantu odhalil Druh 8472. Připravíme se na boj a zaútočíme. Strach je irelevantní, naděje je irelevantní. Relevantní je pouze boj."
Pokud máte rádi real-time vesmírné strategie, stojí tato hra za vaši pozornost. Jestliže se ještě řadíte mezi příznivce televizního seriálu Star Trek, je pro vás Armada II jedinečnou volbou.