
Vesmír a jeho hranice, to jsou cesty vesmírné lodi Enterprise za poznáváním nových světů a civilizací...
Interaktivní film - jak zajímavé spojení, ale také často nenáviděný pojem. Při prvních informacích o této hře, které slovy interaktivní jen překypovaly, jsem začal smutnit. Ani první screenshoty mě příliš nepřesvědčily, takže v mé mysli stále probíhala temná vize několika cédéčkového filmu s třemi nutnými kliknutími k dohrání. Jak jsem šťasten, že jsem se hluboce mýlil. AFU je totiž to pravé synonymum pro interaktivní film.
TREKKIES. Ačkoliv v našich zemích tato komunita čítá pravděpodobně jen velmi málo členů, v USA je fanoušků Star Treku na desetitisíce či spíše statisíce. Členové těchto fanklubů nosí klasické startrekové oděvy, zařizují si byty ve stylu Enterprise a samozřejmě kupují knihy a navštěvují filmy s "jejich" tématikou. A protože počítače jsou rozšířeny víc než dost, u Trekkies jsou v očekávání i počítačové hry. Naposledy to byla Star Trek: 25th Anniversary od firmy Interplay, ale od dob Kirka, Spocka, Scottyho či Uhury uplynula už spousta vody, a proto je nyní čas na novou generaci Star Treku, ale i počítačové zábavy. Navíc se v nejbližší době (ale znáte dodržování termínů) očekává hra na motivy třetí generace startrekových filmů nebo seriálů, Star Trek: Deep Space Nine. Ale příliš neodbíhejme, protože Star Trek: The Next Generation A Final Unity je tu a vaši pozornost si určitě zaslouží. Trekkies se s prostředím hry sžijí hned, protože AFU samozřejmě zapadá do světa Star Treku. Takže Klingoni, Romulané, Neutrální zóna, phasery či především hlavní představitelé Jean-Luc Picard, William T. Riker, Geordi La Forge, android Data a další postavy pro ně budou stejně srozumitelné a stejně známé jako někomu vidlička a Martin Dejdar. Budou vědět, kdo je kdo, co je co a bez větších problémů uřídí sami i Enterprise. Jenže ani vy ostatní nemusíte zoufat, AFU tyto znalosti nevyžaduje. Většinu těchto informací se dozvíte z palubního počítače nebo v průběhu hry, ale atmosféra vás chytne už mnohem dříve, to vám zaručuji.
SIMULÁTOR. Proč je v tabulce adventure, když teď mluvím o simulátoru? Odpověď je jednoduchá. Přesnější charakteristikou než adventure by k této hře spíše byl simulátor. Tento podivný pojem v sobě skrývá hodně pravdy o této skvělé hře. Protože tu najdete opravdu vše, co se Star Trekem souvisí, a navíc s tím můžete manipulovat a měnit to. S vaším dovolením to poněkud rozvedu. Na kapitánském můstku můžete dělat spoustu věcí. Lze přejít do konferenční místnosti, kde si popovídáte s případnými návštěvníky vaší lodi. Stejně tak se můžete podívat do palubního počítače, kde najdete desítky hesel z různých oblastí života 24. století, navíc jakékoliv v budoucnu zjištěné informace najdou místo právě v tomto počítači, takže stále budete in. Dále se můžete podívat na "stůl" poručíka Worfa, který je vrchním šéfem přes obranu lodi. Odtud také budete řídit všechny vesmírné bitvy. Z můstku lze také komunikovat se základnou Hvězdné flotily či dalšími osobami. Turbovýtahem se můžete přesunout do strojovny, kde můžete místo vrchního inženýra, poručíka La Forge, regulovat výkon motorů, přísun energie do štítů apod. V místnosti zvané Holodeck se nabízí možnost znovu si prohlédnout již shlédnuté skvělé animace, o nich ale až za chvíli. Také lze zajet k transportéru, který vás teleportuje na určité místo na povrchu planety či vesmírné stanice. Záměrně jsem si nakonec nechal astronomickou mapu galaxie. A tady se vám skýtají netušené možnosti, je vám dána svoboda cestovat, kam se vám zachce. Hra samozřejmě má svou hlavní osu příběhu, ale na této ose je tolik odboček, že na vyzkoušení všech možných variant byste museli AFU hrát několik měsíců. Vždyť už na samém začátku se vám nabízí dvě možnosti, jak vyřešit úvodní problém. Ale ani příznivci přímějších her nemusí zoufat, protože většinu důležitých tras se dozvíte z rozhovorů, obranu zvládne mistrně poručík Worf a Geordi se zase profesionálně postará o strojovnu. Takže pokud chcete, můžete si doslova dělat, co chcete, což je obrovský krok kupředu oproti většině ostatních her, o interaktivních paskvilech nemluvě. A to ještě není všechno.
HLAVNĚ ADVENTURE. Nejdelší část tvoří klasická adventure se vším všudy. K tomu by měl patřit i perfektní příběh a ten zde nechybí. Na jedné z běžných patrol (při kterých běžně zachrání nějakou tu civilizaci, planetu či celou galaxii) se před Enterprise vynoří malá garidijská loď pronásledovaná válečným plavidlem s typovým označením Válečný pták. Když dostanete osádku lodi na palubu, dozvíte se začátek příběhu o tajemném Pátém svitku, který byl měl na jejich rodné planetě přinést zrovnoprávnění plebejců s patricii. Vy přislíbíte pomoc v pátrání a časem se noříte hlouběji do příběhu tvůrců onoho svitku a zároveň získáte informace, zprvu nedůležité, o starodávné civilizaci Chodaků. Dopátráte se prvních zmínek o mysteriózním zařízení zvaném Unity Device. Tato věcička je prý schopna vytvářet nové světy a galaxie, stejně tak je i dovede ničit. V tom překročí romulanská flotila Neutrální zónu a v závěsu za ní vpadne na území Federace i další, zatím neznámá, flotila. Honba za záchranu galaxie může začít. Toto je pouze hlavní linie příběhu, další dobrodružství prožijete na misích mimo domovskou Enterprise. Pro každou misi si zvolíte čtyři členy posádky, přičemž tento výběr byste neměli brát nalehko. Každá postavička má totiž své specifické schopnosti a znalosti. Dr. Crusherová ošetří zraněné, La Forge opraví jakýkoliv mechanismus, Data vám všechno propočítá během několika vteřin apod. Po vybrání všeho potřebného se teleportujete na určené místo a klasická adventure může začít. Tím chci říct, že budete všechno prohlížet, sbírat, používat a hlavně mluvit. Konverzace je vlastně prvním kamenem úspěchu. Z rozhovorů s NPC se dozvíte další části příběhu, ale mluvením mezi sebou se vám většinou dostane rady co dál. Druhou důležitou věcí je trikordér, supermoderní analyzér všeho, od jehly v kupce sena po vesmírné stanice kolem Jupitera. Pozor! Výsledky analýzy se liší dle osoby, která ho použila, Data vám perfektně popíše jakoukoliv věc, jeho výkladu ovšem nebudete příliš rozumět, naopak třeba Deanně Troi rozumět budete, bohužel ale jen to málo, co ona sama zná. Na většinu akcí nebude potřeba vymýšlet myšolomné situace, stačí jen použít správnou postavu na správném místě, k tomu trocha rozhovorů a je to. Takhle to asi vypadá na jednoduchou obtížnost a ono to opravdu příliš složité není, ale především je to velice rozsáhlé, nikoliv však zdlouhavé. Když k tomu přidám rozmanitá prostředí jako poškozená vesmírná stanice, uměle vytvořený ráj zvířat či centrum starodávné civilizace, euforie je na světě. A to stále není všechno.
JAK TO ALE VYPADÁ?! Chvilka napětí před popisem provedení AFU... Je super. Takto stručně a výstižně se opravdu dá charakterizovat, protože třeba taková grafika je perfektní, je v SVGA s pečlivě vykreslenými pozadími, skvělými pohyby všech postaviček a také parádními animacemi. Tyto krátké, ale skvělé chuťovky si můžete, dle schopností vašeho počítače, nahodit v rozlišení 320x200x256 až 640x480x64000, přičemž nejvyšší rozlišení si žádá své. Jako minimum je uváděna 486/33, ale dobře hratelné to je až od 486/66 výše. Ale nejen grafika vám navodí tu správnou startrekovou atmosféru, lví podíl na tom má namluvení celé hry. Někteří z vás tuší, někteří již ví, ano hlavní postavy jsou namluveny svými hereckými protagonisty, takže namluvení nelze vůbec nic vytknout, o možnosti zapnutí titulků nemluvě. A nechybí ani vynikající hudba, ladící s jednotlivými prostředími a také dobarvující už tak skvělou atmosféru. To všechno dělá ze AFU jednu z nejlepších adventur posledních let a zatím nejlepší pro tento rok. Z absolutního vrcholu ji sráží jedna věc. Podle mě má být adventure prostě jen adventure, a proto nesympatizuji s akčními částmi do takovéto hry vloženými. Stejně tak u AFU nejsem příliš nadšen vesmírnými souboji. Jsou sice také skvělé, k Star Treku se výborně hodící, časem dobře zvládnutelné, ale na pomalejších strojích (pod 486/66) jsou nehratelné, obtížnější a jejich zdlouhavost a častost kazí atmosféru. Jinak AFU ukázala všem ostatním výrobcům počítačových her, jak má vypadat interaktivní film a zároveň skvělá adventure. Gratuluji.
Celkové hodnocení: 92%
Grafika: 95%
Animace: 90%
Hudba: 84%
Zvuk: 81%
Pro: Příběh, hratelnost.
Proti: Vesmírné souboje.
Pro všechny Trekkies nutná koupě. Pro ty ostatní to je "jen" skvělá adventura se skvělou grafikou, hudbou a hratelností především.
Platforma: PC-CD
Minimum: PC 486, 8 MB RAM, 2x CD-ROM
Typ: adventure
Žánr: sci-fi
Producent: Microprose
Vydavatel: Microprose
Datum vydání: srpen 1995
Testováno na: PC 486/100, 8 MB RAM, 2x CD-ROM, Sound Blaster
Tomáš Smolík,
Excalibur
Přidáno: 14.2.2001
Použito se svolením časopisu Excalibur.
Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: The Next Generation A Final Unity najdete zde.
|